Strona główna forum
Forum
Wszystko o serii 5

[e39] jaki olej silnikowy???

Dział dotyczący serii 5-czyli wszystko o akcyzie, podatkach, ubezpieczeniach, prawie drogowym, porównania modeli, czy warto kupić BMW Exx, gadżety, ciekawostki, historia,nowości itp.
Avatar użytkownika
khz

Imię: Konrad
Posty: 68
Dołączył(a): 2014-05-14, 11:36
Lokalizacja: Siedlce

Re: [e39] jaki olej silnikowy???

Postprzez khz » 2016-12-14, 09:16

bachor666 napisał(a):
pdmobil napisał(a):Jeżeli olej kótry ma normę LL-01 to też źle ? Bo np. Motul XCess którego leje do M54B30 ma takie oznaczenie.


Jeżeli dobrze kojarze to M54 ma juz chyba norme LL-04 ? Ale to tez chyba zalezy od rocznika.


ll-01

BMW LL-04 jest wymagana w przypadku jednostek, które wyprodukowano po 2004 r

Avatar użytkownika
bachor666

Posty: 754
Dołączył(a): 2015-07-27, 21:43
Lokalizacja: LC

Moje BMW: e39 528i [M52TU B28] Manual.
http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=33&t=63756

Re: [e39] jaki olej silnikowy???

Postprzez bachor666 » 2016-12-14, 16:27

khz napisał(a):
bachor666 napisał(a):
pdmobil napisał(a):Jeżeli olej kótry ma normę LL-01 to też źle ? Bo np. Motul XCess którego leje do M54B30 ma takie oznaczenie.


Jeżeli dobrze kojarze to M54 ma juz chyba norme LL-04 ? Ale to tez chyba zalezy od rocznika.


ll-01

BMW LL-04 jest wymagana w przypadku jednostek, które wyprodukowano po 2004 r


Masz racje

Avatar użytkownika
boro1990

Imię: Daniel
Posty: 733
Dołączył(a): 2015-08-24, 20:07
Ostrzeżenia: 1

Moje BMW: E39 2.2 170hp 2002r
http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=33&t=62174

Re: [e39] jaki olej silnikowy???

Postprzez boro1990 » 2016-12-29, 19:11

Witam! Panowie, bo tyle tych stron przewertowałem, a z tematu nie wiele już można jasno wyczytać. W tej chwili jeżdżę na Castrol Magnatec 5w40. Oprócz tego, że po nocnym postoju 2 sekundy zaklepie (co ciekawe jak przekręce 2-3 razy kluczyk na zapłon i dopiero odpalę to nie klepie ;D) to nie mam żadnych uwag. Czy lepiej zostać przy Castrolu czy zalać np Valvoline Maxlife 5w40. Na alle jest w fajnej promocji teraz i kosztuje tyle co Castrol ;)
"Gdyby Bóg lubił przedni napęd, chodzilibyśmy na rękach"
Obrazek

bonzo320i

Posty: 1060
Dołączył(a): 2009-04-03, 20:29
Lokalizacja: Kołobrzeg

Moje BMW: E39 523i/528i Swap 1997
KAWASAKI ZX9R

Re: [e39] jaki olej silnikowy???

Postprzez bonzo320i » 2016-12-29, 20:14

Nie kombinuj i nie zmieniaj jeśli jesteś zadowolony z obecnego Castrola zwłaszcza, że podany Valvo nie spełnia normy BMW LL a wspomniany Magnatec jak najbardziej. Ja przerabiałem różniste marki Castrola(10W/40, 5W/40 Magnatec) Valvo Syn Power (5W/30) i teraz druga wymiana na LM Top Tec 4200(5W/30) i tak szczerze to żadnych plusów czy minusów nie zauważam pomiędzy nimi. Olej zmieniany zawsze po 15 tkm i na wszystkich wychodziła mi dolewka od 0.5 do 0.8l między wymianami.


Z tego co patrzę to Max Life jest dużo tańszy od Magnateca, więc nie wiem co za promocję trafiłeś?? Albo Castrol potaniał, lub zdrożał Valvo
Ten post wyraża moją opinię w dniu dzisiejszym.Nie może on służyć przeciwko mnie w dniu jutrzejszym,ani każdym innym następującym po tym terminie.Ponadto zastrzegam sobie prawo zmiany poglądów bez podania przyczyny.

Avatar użytkownika
boro1990

Imię: Daniel
Posty: 733
Dołączył(a): 2015-08-24, 20:07
Ostrzeżenia: 1

Moje BMW: E39 2.2 170hp 2002r
http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=33&t=62174

Re: [e39] jaki olej silnikowy???

Postprzez boro1990 » 2016-12-30, 16:55

bonzo320i napisał(a):Nie kombinuj i nie zmieniaj jeśli jesteś zadowolony z obecnego Castrola zwłaszcza, że podany Valvo nie spełnia normy BMW LL a wspomniany Magnatec jak najbardziej. Ja przerabiałem różniste marki Castrola(10W/40, 5W/40 Magnatec) Valvo Syn Power (5W/30) i teraz druga wymiana na LM Top Tec 4200(5W/30) i tak szczerze to żadnych plusów czy minusów nie zauważam pomiędzy nimi. Olej zmieniany zawsze po 15 tkm i na wszystkich wychodziła mi dolewka od 0.5 do 0.8l między wymianami.


Z tego co patrzę to Max Life jest dużo tańszy od Magnateca, więc nie wiem co za promocję trafiłeś?? Albo Castrol potaniał, lub zdrożał Valvo



No i o to chodziło :D
Możę źle spojrzałem na cenę tych olei :D
"Gdyby Bóg lubił przedni napęd, chodzilibyśmy na rękach"
Obrazek

Avatar użytkownika
bachor666

Posty: 754
Dołączył(a): 2015-07-27, 21:43
Lokalizacja: LC

Moje BMW: e39 528i [M52TU B28] Manual.
http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=33&t=63756

Re: [e39] jaki olej silnikowy???

Postprzez bachor666 » 2016-12-30, 18:46

A ja swojego aktualnego Shell Helix Ultra 5w40 wymienię albo na Helix Ultra 0w40 lub Fuchs 0w40 SuperSyn a i tak planuje szarpnac się na AR9300

Avatar użytkownika
walicha

Imię: Mateusz
Posty: 122
Dołączył(a): 2014-03-04, 20:00
Lokalizacja: Orchowo wlkp

Moje BMW: E39 530dA
http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=33&t=70522

Re: [e39] jaki olej silnikowy???

Postprzez walicha » 2017-01-05, 00:51

bonzo320i ja z kolei na Twoim miejscu przeszedłbym na Valvoline. Kiedyś byłem w tej samej sytuacji co Ty, auto było na magnatecu, przeszedłem na Valvoline Max Life i silnik pracował zdecydowanie ciszej i ucichło klepanie popychaczy zaworowych, silnik M52B25. Mój tatko leje do e39 520i olej GM 10w40, auto ma 400tys oryginalnego przebiegu, raz zatankował Valvo Max Life i nie było żadnych zmian w pracy silnika czy też konsumpcji oleju. Silnik nie bierze ani grama na jednym i drugim. Wybór oczywiście nalezy do Ciebie.

Dzisiaj prowadziłem długą konwersacje na grupie na facebook: BMW Polska odnośnie olei. Jeden mądry człowiek udzielił mi kilka informacji odnośnie olei. Oto i one:

Prawdziwe syntetyki to klasy IV PAO bądź klasy V Estry. Lepkość 5W a nawet 0W. Takie oleje mają większą pompowalność, szybciej docierają do głowicy przy tzw zimnym starcie.
Gęstość oleju 30 jeśli jeździsz jak emeryt. Jeśli trochę dynamicznie to 40. Taki olej lepiej zabezpiecza przed zerwaniem filmu olejowego przy wyższych temperaturach nie tych na zewnątrz a oleju. 50 tylko jak okazyjnie używasz samochodu na torze, lub upalasz oponki. Jeśli nie, to nie ma sensu lać tak gęstego oleju.
Najlepsze oleje klasy IV:
Amsoil European Car Formula Full-SAPS 5W40
Liqui Moly Synthoil High Tech 5W40 lub 0W40
Millers CFS (NT) 5W40
Amsoil Signature Series 0W40
Specol Gold 5W40 lub 0W40
Wszystkie te oleje są na pełnej bazie syntetycznej PAO i mają dobry pakiet dodatków. Mają zbliżoną specyfikację. Oprócz specol gold wszystkie kosztują niestety ponad 200 zł za 4 l.
Specol Gold 0W40 kosztuje 77 zł za 4 l. I ja go polecam. Bo jak coś jest równie dobre to po co przepłacać. Specol nie jest zbytnio reklamowanym olejem, dlatego też koszty reklamy nie są zawarte w cenie oleju.

Oleje typu Castrol są coraz rzadziej polecane ze względu na to, że zostawiają dużo nagaru i osadów w silniku. Wiadomo, BMW poleca je na wlewać, ponieważ mieli podpisaną umowę BMW-Castrol (innymi słowy: Castrol dał w łape za logowanie korków wlewu oleju :D ). Obecnie nie wiem czy wiecie ale BMW ma podpisaną umowę z Shell i do najnowszych modeli poleca olej Shell'a. Jak widać, nawet BMW podziękowało Castrolowi za współpracę. Castrol ma jakiś słaby pakiet dodatków w swoich olejach. Ale z kolei shell to głównie oleje GTL. To jest nowsza wersja oleji HC, czyli to oleje mineralne po hydrokrakingu.

Dla ludzi którzy stosują oleje klasy HC lub GTL: Są to oleje będące pochodną oleju mineralnego. Nie zachowują się one stabilnie podczas krytycznych warunków pracy. Cząstki będą wtedy rozbijane na mniejsze (zmniejszenie lepkości) i spalane (będą wytrącały się sadze i tworzył się nagar). Olej z upływem czasu będzie zmieniał swoją lepkość (oleje bazujące na bazie mineralnej mają w swoim składzie rozpuszczalniki, które zapewniają nowemu olejowi właściwą lepkość w niskich temperaturach, rozpuszczalniki te odparowują jednak dość szybko) i w krytycznych momentach generował drobinki sadzy i grudki żużla zamiast filmu olejowego. Zmniejszenie lepkości spowoduje całkowite zrywanie filmu olejowego w najbardziej wymagających go momentach (wysokie obroty i temperatura).

W przypadku silnika M57: Jeżdżąc obecnie na oleju typu HC lub GTL (olej syntetyczny otrzymywany w wyniku hydrokrakingu oleju mineralnego) zaleca się chemiczne czyszczenie silnika i stosowanie płukanki: płunka Archoil AR2300. Jest to płukanka typu soft z którą można jeździć. Powinna być w silniku co najmniej 1600km lub do następnej wymiany. Im dłużej tym lepiej. Działa ona powoli a systematycznie. Ponad to ma dodatkowe właściwości poprawiające utrzymanie filmu olejowego jak i zmniejszenie tarcia. Ważne by po dolaniu tego dodatku nie przekroczyć maksymalnego poziomu oleju. Tuż przed wymianą zastosować płukankę typu flash engine fimry Liqui Moly, Millers lub Archoil AR2820. Oczywiście zgodnie z zasadami. Wlewasz do rozgrzanego silnika, minimum 20 minut pracy na biegu jałowym, nie wolno na nich jeździć. Później spuszczasz olej. Przydałoby się odczekać z godzinkę, by wszystko spłynęło. Wymieniasz filtry i zalewasz nową oliwę.


Obalenie mitów płukanek rozszczelniających silnik: Kiedyś one były na bazie nafty, i kiedyś autka miały inne uszczelnienia. Były to lata 80 i 90. Obecnie to nie te uszczelki i nie te płukanki. Tylko opinie te zostały że płukanka może rozszczelnić silnik. Patrząc na dzisiejsze silniki to nie ma takiej możliwości. Płukankę stosuje się dlatego że nie powinno się mieszać oleji mineralnych z syntetykami. Wtedy powinno się zastosować płukankę.

Poradnik: Jak czytać dane techniczne olei:
Jak czytać dane: (w dużym uproszczeniu):
- baza:
MIN (mineralna, II grupa),
HC (mineralna po hydrokrakingu, grupa III),
GTL (najnowocześniejszy HC, grupa III),
PAO (polialfaolefiny, grupa IV),
EST (estry, grupa V)
- lepkość kinetyczna - im wyższa tym lepiej dla ochrony silnika (w granicach dla danego stylu użytkowania auta i danego silnika)
- indeks lepkości - im wyższy tym lepiej
- temperatura płynięcia - im niższa tym lepiej
- TBN - im wyższy tym lepiej - powyżej 8,0 dobrze, powyżej 10,0 bardzo dobrze (wpływ na czystość silnika)
- Noack - im niższy tym lepiej, poniżej 10% dobrze, poniżej 8% bardzo dobrze
- HTHS - powyżej 3,5mPa/s dobrze, powyżej 4,0mPa/s bardzo dobrze

Wybór oczywiście Panowie i Panie należy do Was. Ja przy następnej wymianie zalewam coś z pozycji: Liqui Moly, Amsoil lub Penrite.
Pozdrawiam
walicha

kepa416

Posty: 719
Dołączył(a): 2016-04-05, 04:00

Re: [e39] jaki olej silnikowy???

Postprzez kepa416 » 2017-01-05, 16:27

walicha napisał(a):- lepkość kinetyczna - im wyższa tym lepiej dla ochrony silnika (w granicach dla danego stylu użytkowania auta i danego silnika)
- indeks lepkości - im wyższy tym lepiej
- temperatura płynięcia - im niższa tym lepiej
- TBN - im wyższy tym lepiej - powyżej 8,0 dobrze, powyżej 10,0 bardzo dobrze (wpływ na czystość silnika)
- Noack - im niższy tym lepiej, poniżej 10% dobrze, poniżej 8% bardzo dobrze
- HTHS - powyżej 3,5mPa/s dobrze, powyżej 4,0mPa/s bardzo dobrze


Dodałbym tutaj co jaki parametr oznacza bo Noack z tego co wiem jest to odparowalność oleju w wysokiej temp. Co oznacza że np. Motul który nie podaje tego parametru oficjalnie ponoć ma go w okolicy 14%. Co trochę potwierdza teorię o spalaniu oleju, chociaż tutaj bardziej o jego odparowywaniu.

Avatar użytkownika
walicha

Imię: Mateusz
Posty: 122
Dołączył(a): 2014-03-04, 20:00
Lokalizacja: Orchowo wlkp

Moje BMW: E39 530dA
http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=33&t=70522

Re: [e39] jaki olej silnikowy???

Postprzez walicha » 2017-01-05, 22:17


lincoln

Imię: Przemooo
Posty: 515
Dołączył(a): 2012-11-25, 23:09
Lokalizacja: GST

Moje BMW: e39 M5

Re: [e39] jaki olej silnikowy???

Postprzez lincoln » 2017-01-06, 11:02

5w-30 to eko-shit, a nie olej do aut o sportowym zacięciu.
Przy zakupie zwrócicie, uwage czy olej jest FullSyntetic (ale nie patrzcie co jest napisane na opakowaniu, bo to kosztuje minimum 150zł/5l), gdzie jest blendowany/rozlewany i niestety jakiej jest firmy. Castrol, Mobil to najcześciej podrabiane oleje, Motul otwiera filiei czuć, że jakość spada, a Valvo zalezy jaką bańkę trafisz.

burdon

Imię: Krzysiek
Posty: 656
Dołączył(a): 2014-02-19, 20:15
Lokalizacja: SJ

Moje BMW: jest: BMW 535iA Calypso
jest: Seat Arosa 1.0
było: BMW 523i Imola
było: Suzuki Swift 1.0
http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=33&t=6 ... ead#unread
http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=33&t=6 ... ead#unread

Re: [e39] jaki olej silnikowy???

Postprzez burdon » 2017-01-06, 18:12

Lincoln, jakbyś mógł wyjaśnić dlaczego 5w30 to eko-shit? :)
"Pour que le diable triomphe, il suffit que les bons ne fassent rien."
Edmund Burke

lincoln

Imię: Przemooo
Posty: 515
Dołączył(a): 2012-11-25, 23:09
Lokalizacja: GST

Moje BMW: e39 M5

Re: [e39] jaki olej silnikowy???

Postprzez lincoln » 2017-01-06, 18:28

Już sam indeks lepkości wskazuje, że to nie jest nic dobrego (mały zakres pomiędzy lepkością zimową a letnią). Każdy producent potrafi taki zrobić, a weź takie 0w-40 czy 10w-60, potrzeba wysokiej jakości bazy żeby dobrze działał w szerokim zakresie. W codziennym użytku i zdrowym motorze 0w-40 powinno być stosowane, lepsza płynność na zimno, lepsza ochrona na gorąco (względem 5w-30), kosztem minimalnie wyższych strat wewnętrznych.

komorniq

Imię: Mikołaj
Posty: 2
Dołączył(a): 2017-01-09, 10:15
Moje BMW: e39 520i

Re: [e39] jaki olej silnikowy???

Postprzez komorniq » 2017-01-09, 10:20

Warto też spojrzeć przy doborze oleju na specyfikację ACEA. Aktualnie większość producentów chce stawiać na A5/B5, co sprowadza się do ECO ECO ECO ECO i jeszcze raz ECO. Oszczędności spalania i zmniejszenia emisji. A jak wiadomo przy silnikach spalinowych albo osiągi albo Ekologia.
Od siebie dodam, że jeżeli faktycznie ktoś ma zacięcie sportowo podczas jazdy to trzeba się zastanowić nad olejem w stylu 10w60, no i wybierać spośród firm, które mają jakąkolwiek historię w sportach motorowych. Wtedy można być pewnym, że wiedzą jak się robi oleje. Natomiast do normalnej jazdy aka Daily, nie trzeba nadzwyczajnie szaleć z olejami, przy silnikach zadbanych z wiadomym stanem technicznym no to oczywiście pełne syntetyki na przykład 0w30, 0w40. Również przy takiej spokojnej codziennej jeździe lepiej się skusić na olej spełniający normy SAE i ACEA producenta. ;)

Yoda

Imię: Dawid
Posty: 245
Dołączył(a): 2015-10-06, 12:40
Lokalizacja: Warszawa

Ostrzeżenia: 1

Moje BMW: 523i '96 glaciergruen
528i '99 oxfordgruen

Re: [e39] jaki olej silnikowy???

Postprzez Yoda » 2017-01-20, 17:24



ten test dotyczy oleji dostepnych na rynku amerykanskm. uwierz badz nie, ale jest duzo wiecej takich ktore nie sa hydrokrakami i nie kosztuja po 50 za literek. przyklad:
Total Quartz Energy 9000 0W30 jest olejem bazujacym na grupie IV i V wiec pelnosyntetykiem i kosztuje troche ponad 100 za 4l
a na przyklad
Total Quartz Energy 9000 5W40 jest grupy III+ czyli hydrokrak z domieszkami, z tym ze to tez dobry olej, a jak go zmienisz co na przyklad 5k to przypuszczam ze zachowa lepsze parametry lepkosci niz syntetyk zuzyty przez 15k, co przy cenie 70 za 4l i tak wyjdzie taniej.
RAVENOL SSO SAE 0W-30 CleanSynto® - to tez olej PAO.
Elf Full Tech 0W30 - tez PAO za okolo 27/l

lincoln, nie bajdurz. te numerki oznaczaja przystosowanie do klimatu, dolny i gorny zakres temperatur. tak sie sklada ze syntetyki maja ten pierwszy nizej niz mineralne. i tak sie sklada ze 0-30 miesci sie doskonale w zakresie naszego klimatu (-40 do +30 stopni), chyba ze zyjesz w strefie 40-sto stopniowych upalow. obecne oleje sa wielosezonowe, a te do prawdziwego sportu - letnie, zapewne zgodnie z przyslowiem co jest do wszystkiego to jest do niczego.


generalnie od takiego czczego gadania bardziej przydalaby sie lista olejow syntetycznych z pomienieciem hydrocrackow. na teraz jest czysty zamet.

burdon

Imię: Krzysiek
Posty: 656
Dołączył(a): 2014-02-19, 20:15
Lokalizacja: SJ

Moje BMW: jest: BMW 535iA Calypso
jest: Seat Arosa 1.0
było: BMW 523i Imola
było: Suzuki Swift 1.0
http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=33&t=6 ... ead#unread
http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=33&t=6 ... ead#unread

Re: [e39] jaki olej silnikowy???

Postprzez burdon » 2017-01-20, 18:17

Mnie zastanawia tylko skąd mam wiedzieć czy olej jest np. HC lub PAO, skoro de facto na etykiecie informacji na temat oleju jest tyle co nic. Więcej danych może być na stronie producenta, ale niekiedy to mało.
Po tych całych debatach tutaj, to przy wymianie oleju zmienię go chyba z mobila 5w30 na mobila 0w40.
"Pour que le diable triomphe, il suffit que les bons ne fassent rien."
Edmund Burke

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do strony głównej

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości