Strona główna forum
Forum
Elektryka, Elektronika, Audio & Video

Montaż Pełnego BoardComputera(OBC) do E34/E32

Elektryka w waszych piątkach czyli wszystko co dotyczy sprzętu grającego, alarmów, nawigacji, TV w samochodzie itp.
Avatar użytkownika
DAREX

Posty: 5180
Dołączył(a): 2007-08-17, 09:42
Lokalizacja: Żory

Moje BMW: http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=23&t=33559

Montaż Pełnego BoardComputera(OBC) do E34/E32

Postprzez DAREX » 2007-08-18, 12:25

Jeżeli Twoja beemka została fabrycznie wyposażona w analogowy zegarek lub elektroniczny zegarek z pomiarem zewnętrznej temperatury, istnieje możliwość wymiany ich na pełny komputer pokładowy. Podzespoły zegarka korzystają z tej samej wtyczki co komputer, okablowanie jest również w tym samym miejscu.
Auta posiadające jedynie analogowy zegarek, nie posiadają także sensora pomiaru temperatury, więc ta funkcja nie zadziała, natomiast wszystkie inne sygnały idą wprost z ECU.

Beemki bez check control nie posiadają także sygnału dźwiękowego, dlatego komputer nie zaalarmuje o oblodzeniu ani ograniczeniu prędkości, natomiast ostrzeżenie powinno się pokazać na wyświetlaczu.
Wszelkie inne funkcje - łącznie z kodem zapłonu (IMMO) - powinny działać.
(...)
Komputer pokładowy (OBC) od E34 zadziała nawet z E32, ale ponieważ siódemki mają większy zbiornik paliwa, pewne wskazania dotyczące spalania (jak np. przewidywania dot. dystansu) mogą być nieprawidłowe. Ramka montażowa (trzymająca zegarek, radio i pokrętła ogrzewania) rózni się nieco od modeli z OBC i zegarkiem, ponieważ slot na OBC jest głębszy niż na zegarek,przy czym głębokość OBC jest jakieś dwa razy większa niż zegarka. Dodatkowo złącze jest umieszczone nieco wyżej niż zegarek. Możliwe jest wycięcie tworzywa z tylnej części gdzie umieszczony jest zegarek, ale najlepszym wyjściem jest wymiana ramki. Dla ciekawych numery obu ramek:

Ramka radio/OBC 65 81 1 384 121
Ramka radio/clock 65 81 1 384 141

Pierwszą rzeczą jaką musisz zrobić to zdjąć zegarek. Aby to zrobić, wyciągnij radio razem z kieszenią, następnie sięgnij do środka. U góry zegarka powinieneś wyczuć malutką dźwignię, którą należy przycisnąć (w kierunku silnika). Spowoduje to wysunięcie zegarka w twoim kierunku. Całość wyciągnij palcami.
Czas na sprawdzenie czy OBC działa. Złącze jest przymocowane na tylnej ściance ramki, delikatnie zdejmij je z mocowania i odrobinę wyciągnij (powinno być tam ok 4 cm zapasu kabla). Podłącz złącze do tylnej ścianki OBC, włącz zapłon i sprawdź czy komputer ożyje.

Jeżeli OBC jest martwy, to następnym krokiem jest znalezienie usterki. Schemat wyprowadzeń podany jest poniżej, a więc zaczynamy od sprawdzenia miernikiem, czy mamy 12V na pinie: 6,8,9 oraz 17. Najczęściej przyczyną usterki jest brak napięcia na pinie nr 17, jeżeli Twoje auto nie ma pomocniczego przekaźnika klaksonu (auxiliary horn relay). Bez napięcia na tym pinie OBC będzie całkowicie martwy. Najprostszym rozwiązaniem jest odcięcie czerwono-szaro-żółtego kabelka, idącego do pinu 17 (ale odcięcie go jak najdalej od złącza),i zwarcie go z czerwono-żółtym (czerwonego z żółtym paskiem, bo jest również żółty z czerwonym paskiem -NIE POMYLCIE SIĘ!), który prowadzi z piniem nr 9. Możesz połączyć to poprzez 5 lub 10 amperowy bezpiecznik jeżeli chcesz, a to na wypadek gdyby czerwono-szaro-zielony kabelek się rozłączył. Jeżeli nawet, to nie powinien spowodować żadnych problemów.

Oto obiecany opis wyprowadzeń:

Zegarek cyfrowy/czujnik temperatury
---
pin4: ground
pin5: blue/red/yellow, temp sensor
pin8: + from fuse F1
pin9: + from fuse F20
pin18: white/blue, chimes
pin19: white/red, chimes
pin22: grey/red, light switch


OBC
---
pin1: fioletowy/zielony/żółty, alarm
pin10: czarny/zielony, starter
pin6: + z bezpiecznika F17
pin9: + z bezpiecznika F20 (czerwony/żółty)
pin8: + z bezpiecznika F1
pin22: szary/czerwony, przełącznik świateł
pin25: żółty/czerwony, turn signal<--nie wiem co to jest
pin3: biały/żółty, diagnostyczne
pin16: biały/fioletowy, diagnostyczne
pin14: biały/szary, instrument cluster to jest chyba coś do deski rozdzielczej
pin7: czarny/biały, instrument cluster to też
pin4: masa
pin5: niebieski/czerwony/żółty, czujnik temperatury
pin20: czarny/czerwony/żółty, coś od klimy
pin21: czarny/biały, pre-ventilation coś od klimy(?)
pin23: fiolet/biały/żółty, alarm
pin17: czerwony/szary/żółty, alarm
pin26: czarny/czerwony/żółty czujnik poziomu paliwa
pin12: brązowy/fioletowy, czujnik poziomu paliwa
pin11: biały/czarny, DME
pin24: czarny/fiolet, DME
pin19: biały/czerwony, sygnał dźwiękowy
pin18: biały/niebieski, sygnał dźwiękowy
pin15: biały/brązowy, radio
pin2: niebieski/brązowy/żółty, radio


Jeżeli OBC żyje i ma się dobrze, następnym krokiem jest właściwe umieszczenie go. Możesz albo zamienić ramkę montażową przeznaczoną specjalnie na OBC, możesz także, jak wspomniano na początku wyciąć plastik w tylnej ściance oryginalnej ramki (można to zrobić od frontu nawet bez wyciągania jej, używając odpowiedniego rozmiaru piły, lub czegoś podobnego. Po tym zabiegu OBC wejdzie gładko do środka i pokryje się razem z płaszczyzną całej konsoli.
Teraz trzeba nadać komputerkowi cechy regionalne, żeby nie jeździć po Polsce z milami i galonami na liczniku . Aby to zrobić, wejdź w menu testowe OBC naciskając jednocześnie przyciski 1000 oraz 10. Na wyświetlaczu pokaże się napis TEST. Za pomocą przycisków 10 oraz 1 wpisz liczbę "11" po czym naciśnij klawisz S/R. Powinien pojawić się napis "0 LAND" - możesz zmieniać go za pomocą klawiszy 1000 i 100 oraz zapisać przyciskiem S/R. Zakres mieści się pomiędzy "0 LAND" i "9 LAND" i metodą prób i błędów powinieneś znaleźć ustawienia najlepsze dla Ciebie. W niektórych konfiguracjach wartości są podane w galonach i tego typu bzdury,dlatego weź to pod uwagę.

Jeżeli masz wrażenie, że OBC pokazuje niewłaściwe zużycie paliwa, możesz skalibrować go. Zatankuj do pełna, zresetuj licznik kilometrów dziennych oraz jedno ze wskazań przeciętnego zużycia paliwa na OBC. Wyjedź bak niemal do oparów i uzupełnij znowu do pełna (Matko Boska, trochę to będzie kosztowało, albo czasu, albo pieniędzy . Ilość benzyny, jaką trzeba uzupełnić to pełnego baku jest ilością potrzebną do przejechania dystansu na liczniku kilometrów dziennych. Z tego przelicz obecne zużycie paliwa i porównaj z tym, co mówi OBC. Jeżeli te wartości różnią się, musisz skalibrować zużycie poprzez ponowne wprowadzenie danych.

Wskazania zużycia paliwa jest zablokowaną funkcją komputera pokładowego, jeżeli więc chcemy się tam dostać, musimy odblokować OBC. Naciskasz jednocześnie 1000 i 10, a na wyświetlaczu pojawia się TEST. Za pomocą 10 i 1 wpisujesz liczbę 19, następnie wciskasz klawisz S/R. Wpisujesz bieżącą datę, naciskasz S/R i komputer powinien być odblokowany. Aby dostać się do znacznika zużycia paliwa, musisz jeszcze raz nacisnąć 1000 i 10 aż znowu pojawi się napis TEST. Za pomocą 10 i 1 wpisujesz liczbę 20 (Uważaj, żeby nie wpisać 21 - to resetuje OBC!!), następnie wciskasz znany już klawisz S/R. Teraz wyswietlacz powinien pokazywać coś jakby 1000 CORR, to jest twój obecny wskaźnik. Nowe wskazanie wyliczasz według wzoru:

Nowy_wskaźnik=obecny_wskaźnik*aktualne_zużycie/zużycie_wg_OBC

Wpisz nową wartość używając klawiszy 1000/100/10/1 i naciśnij S/R. Jeśli chcesz z powrotem zablokować OBC, wykonaj jeszcze raz kroki potrzebne do wpisania funkcji "19" i naciśnij klawisz C/F by zachować zmiany.
Ostatnio edytowano 2013-01-13, 15:26 przez DAREX, łącznie edytowano 2 razy

Avatar użytkownika
valdorane

Posty: 157
Dołączył(a): 2007-08-17, 19:33
Lokalizacja: Rzeszów

Postprzez valdorane » 2007-08-18, 21:43

DAREX napisał(a):Auta posiadające jedynie analogowy zegarek, nie posiadają także sensora pomiaru temperatury


Dziwne, bo podczas montażu halogenów zauważyłem czujnik temperatury u siebie. :roll:


DAREX napisał(a):Beemki bez check control nie posiadają także sygnału dźwiękowego


Gong też mam. Zawsze jak nie wyłączę świateł, a otworzę drzwi, to daje o sobie znać. :roll:
Pozdrawiam.
Marek.

Avatar użytkownika
DAREX

Posty: 5180
Dołączył(a): 2007-08-17, 09:42
Lokalizacja: Żory

Moje BMW: http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=23&t=33559

Postprzez DAREX » 2007-08-18, 22:08

No dziwne, ale pewnie już masz wszystko gotowe i tylko trzeba założyć Board Computer, ale do 2.0 i 2.5i znalezienie OBC graniczy z cudem :-/
Oryginalne Części BMW, dobrej klasy zamienniki, akcesoria tuningowe --->ZAPRASZAM, NAJLEPSZE CENY!!!
<<<< SWAPY, DIAGNOSTYKA, KOMPLEKSOWE REMONTY SILNIKÓW+TUNING>>>>

Avatar użytkownika
devro

Posty: 259
Dołączył(a): 2007-08-17, 20:26
Lokalizacja: Żory

Postprzez devro » 2007-08-18, 22:16

valdorane napisał(a):Gong też mam. Zawsze jak nie wyłączę świateł, a otworzę drzwi, to daje o sobie znać.


u siebie mam tak samo, mam malego borda(pełna wiąska jest) i nie mam checka a gonga mam i działa, więc jest różnie .
Obrazek

Avatar użytkownika
Wencell

Posty: 709
Dołączył(a): 2007-08-18, 19:26
Lokalizacja: Wrocław

Moje BMW: 540iA

Postprzez Wencell » 2007-08-18, 22:38

DAREX napisał(a):No dziwne, ale pewnie już masz wszystko gotowe i tylko trzeba założyć Board Computer, ale do 2.0 i 2.5i znalezienie OBC graniczy z cudem :-/


-Z tego co pamiętam z czasów e34 to obc było jednakowe we wszystkich silnikach,może w tds inne :?: +

-Aha w 1.8,2.0 i dieslach chyba nawet w opcji nie było check control

Avatar użytkownika
DAREX

Posty: 5180
Dołączył(a): 2007-08-17, 09:42
Lokalizacja: Żory

Moje BMW: http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=23&t=33559

Postprzez DAREX » 2007-08-18, 22:47

Wencell napisał(a):-Z tego co pamiętam z czasów e34 to obc było jednakowe we wszystkich silnikach,może w tds inne :?: +

-Aha w 1.8,2.0 i dieslach chyba nawet w opcji nie było check control


Mylisz sie kolego, w E34 520i/525i jest inny OBC niż w 530/535/540i
Ostatnio edytowano 2007-08-18, 22:50 przez DAREX, łącznie edytowano 1 raz

Avatar użytkownika
valdorane

Posty: 157
Dołączył(a): 2007-08-17, 19:33
Lokalizacja: Rzeszów

Postprzez valdorane » 2007-08-18, 22:50

Okej, już wszystko jasne.
Pozdrawiam.
Marek.

ziaro

Posty: 20
Dołączył(a): 2007-08-18, 19:54
Lokalizacja: Sosnowiec

Postprzez ziaro » 2007-09-02, 17:21

Witam wszystkich, to mój pierwszy post tutaj. :D Mam problem.W mojej E-34 520 Touring był tylko analogowy zegarek, w jego miejsce wsadziłem zegarek elektroniczny z temp i datą, tylko że działa w dosyć dziwny sposób. Na wyświetlaczu zegarka pojawia się 0.00 a w miejscu daty 01.00. Kostka ma tylko trzy kabelki. czy można to jakoś przerobić? Pomóżcie.. Z góry dzięki.

Avatar użytkownika
DAREX

Posty: 5180
Dołączył(a): 2007-08-17, 09:42
Lokalizacja: Żory

Moje BMW: http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=23&t=33559

Postprzez DAREX » 2007-09-02, 18:25

ziaro napisał(a):zegarka pojawia się 0.00 a w miejscu daty 01.00. Kostka ma tylko trzy kabelki.


A próbowałeś ustawić datę i godzinę??
Oryginalne Części BMW, dobrej klasy zamienniki, akcesoria tuningowe --->ZAPRASZAM, NAJLEPSZE CENY!!!
<<<< SWAPY, DIAGNOSTYKA, KOMPLEKSOWE REMONTY SILNIKÓW+TUNING>>>>

Avatar użytkownika
devro

Posty: 259
Dołączył(a): 2007-08-17, 20:26
Lokalizacja: Żory

Postprzez devro » 2007-09-02, 23:30

ziaro napisał(a):Na wyświetlaczu zegarka pojawia się 0.00 a w miejscu daty 01.00.


całkowicie normalny obiaw u pacjenta :) zawsze tak jest jak sie odłączy np. akumulator.
Ustaw date i zegarek i sprawdz czy działa .

pozdr.
Obrazek

ziaro

Posty: 20
Dołączył(a): 2007-08-18, 19:54
Lokalizacja: Sosnowiec

Postprzez ziaro » 2007-09-03, 10:28

Zaraz po założeniu próbowałem ustawić i nic ..myślałem że może zegarek jest padnięty i zalatwiłem drugi i to samo nic nie działa, żaden klawisz nie aktywny.Podświetlenie działa, ładniej wygląda od zwykłego zegarka ale to wszystko :(

Avatar użytkownika
Elwis

Posty: 44
Dołączył(a): 2007-09-03, 08:54
Lokalizacja: Pszczyna

Postprzez Elwis » 2007-09-03, 13:53

ziaro napisał(a):Witam wszystkich, to mój pierwszy post tutaj. :D Mam problem.W mojej E-34 520 Touring był tylko analogowy zegarek, w jego miejsce wsadziłem zegarek elektroniczny z temp i datą, tylko że działa w dosyć dziwny sposób. Na wyświetlaczu zegarka pojawia się 0.00 a w miejscu daty 01.00. Kostka ma tylko trzy kabelki. czy można to jakoś przerobić? Pomóżcie.. Z góry dzięki.


Przeczytaj jeszcze raz pierwszy post z tego wątku - masz tam schemat wyprowadzeń do zegarka cyfrowego z pomiarem temperatury. Zapewne brakuje Ci jednego zasilania, bodajże na pin 9.
!! Oby nasze dzieci miały bogatych rodziców !!
Pozdrawia
Elwis

Kupię chromowane zderzaki do E28 !

mike5er

Posty: 1977
Dołączył(a): 2007-09-05, 16:44
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez mike5er » 2007-09-16, 00:49

albo nie możesz go ustawić bo nie przekręciłeś stacyjki...

Avatar użytkownika
fankabmw

Posty: 25
Dołączył(a): 2007-09-30, 15:48
Lokalizacja: okolice Sulechowa

Postprzez fankabmw » 2007-09-30, 17:15

Własciciele BMW z silnikiem 2.0i 12V ( co do 24V nie jestem pewna ) musza kupic OBC z koncówka 149 co graniczy z cudem.
Mi na szczeście sie udało i OBC (pełne) działa.
Amelia, Leokadia, Marcin i BMW 730i V8 manual
Obrazek
PRZEDNI NAPĘD JEST DLA DZIEWCZYNEK

Avatar użytkownika
DAREX

Posty: 5180
Dołączył(a): 2007-08-17, 09:42
Lokalizacja: Żory

Moje BMW: http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=23&t=33559

Postprzez DAREX » 2007-09-30, 17:33

fankabmw napisał(a):Własciciele BMW z silnikiem 2.0i 12V ( co do 24V nie jestem pewna ) musza kupic OBC z koncówka 149 co graniczy z cudem.
Mi na szczeście sie udało i OBC (pełne) działa.


Dokładnie!
Ja z devro szukamy OBC do jego auta właśnie do 2.0 :P
I jest bardzo bardzo bardzo..... ciężko na taki trafić :(
Oryginalne Części BMW, dobrej klasy zamienniki, akcesoria tuningowe --->ZAPRASZAM, NAJLEPSZE CENY!!!
<<<< SWAPY, DIAGNOSTYKA, KOMPLEKSOWE REMONTY SILNIKÓW+TUNING>>>>

Następna strona

Powrót do strony głównej

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 1 gość