Strona główna forum
Forum
Elektryka, Elektronika, Audio & Video
Diagnostyka Komputerowa

INPA - wielomodułowa analiza e31, e34, e36, e38, e39, e52

Avatar użytkownika
MarcinM

Posty: 526
Dołączył(a): 2008-05-29, 18:20
Lokalizacja: Sokołów Podl./Wawa

INPA - wielomodułowa analiza e31, e34, e36, e38, e39, e52

Postprzez MarcinM » 2015-05-15, 21:02

=== DOSTĘPNE WERSJE ====
e31 --> 1.0.0
e34 --> 1.0.0
e36 --> 1.0.0
e38 --> 1.0.1
e39 --> 1.0.1
e52 --> 1.0.0
========================


*e38 oraz e39 1.0.1 - zmiany kosmetyczne w kodzie źródłowym oraz integracja z platformą generowania plików. Nie ma potrzeby aktualizacji, jeżeli ktoś ma wersję 1.0.0


Potrzeba matką wynalazków. Do napisania kawałka kodu, który przeskanuje wszystkie moduły skłonila mnie słaba bateria w laptopie. Nie bylem w stanie wykonać kompletnego skanowania zanim bateria mi padła, a w garażu nie mam gniazdka, aby podłaczyć kabel do komputera. Zanim napisałem pierwszą linię kodu laptop został wymieniony, ale pomysł nie umarł. W długi weekend majowy po wypiciu kolejnego piwa niespodziewanie naszła mnie ochota na programowanie. Efektem jest moduł, który obecnie pozwala przeskanować wszystkie aktywne ECU w dowolnym egzemplarzu e39 i przygotować raport o wszystkich znalezionych błędach. Wg mnie jest to funkcja, której brakowało w INPA 5. Moduł będzie rozbudowywany o kolejne funkcje oraz będzie obsługiwał kolejne modele nie tylko 5er.


Wszystko co zamierzam udostepnić jest darmowe. Nie oczekuję żadnych profitów z tytułu udostepniania owoców swojej pracy. Jak ktoś uzna jednak, że chciałby mimo wszystko jakoś się odwdzięczyć, to niech wypije dobre piwo za moje zdrowie :) A jak ktoś chciałby jeszcze bardziej się odwdzięczyć to niech zrobi jakis dobry uczynek.



Chcę aby była jasność, że sporo napracowalem się nad modułem do INPA. 2 tygodnie temu kompletnie nic nie wiedziałem na temat składni, procedur i jakichkolwiek zasad działania. Poświęciłem sporo czasu i kilka razy naraziłem się żonie. Wykonałem kawał roboty aby powstał mój kawałek kodu. W ciągu tych 2 tygodni przepisywalem go kilka razy, bo na koniec okazywało się, że nie osiągnę celu obraną drogą. Z tego powodu nie chciałbym, aby spotkało mnie to co kolegę dirty.73, że jego praca nad polszcaniem INPA udostępniona została na chomiku.


Zasady dystrybucji:
Każdy kto chciałby skorzystać z dobrodziejstw mojego modułu proszony jest o informację w tym wątku. Wówczas w wolnej chwili skontaktuję się z daną osobą i dostarczę wymagane pliki.


Aplikacja będzie rozwijania. W pierwszej kolejności dojdzie kasowanie wszystkich błędów. Później zobaczymy. W chwili obecnej aplikacja przechodzi ostatnie testy i szlify. W weekend postaram się przetestować na kolejnym aucie, na ktorym jeszcze nie testowałem aplikacji. Jak wszystko się uda, rozpocznę rozsyłanie modułu. Na początku proszę jednak o zgłoszenie się 3 chętnych, którzy wykonają dodatkowe testy i potwierdzą, że produkt nadaje się do tego, aby ujrzał światło dzienne.

Uwagi dotyczące aplikacji proszę zgłaszać na PW. Znalezione błędy będę starał się poprawić.

Już na tym etapie chciałbym podziękować koledze dirty.73, który udzielił mi informacji na temat INPA 3.

Poniżej znajduje się instrukcja podpinania modułu do INPA. Na podstwie zaprezentowanego przykładu każdy może podpiąć sobie dowolny moduł

w dowolnym miejscu.

Enjoy :)

UWAGA: instrukcja dotyczy pliku o nazwie cross-module_e39.ipo. Jeżeli otrzymany ode mnie plik nazywa się inaczej, podaj jego nazwę bez ".ipo" w pliku konfiguracyjnym w CFGDAT


Moje auto to BMW e39. Z uwagi, że w INPA, którą posiadam, ukryte było ono w sekcji Old Modules, a dostęp tam wymagał użycia <Shift> +

<F9>, przeniosłem sobie sekcję e39 na głowny ekran pod <F5>. Zrobiłem to edytując plik INPA.INI.
Obrazek


Od teraz moja INPA po uruchomieniu wygląda tak:
Obrazek

Od tego momentu zaczyna się instrukcja podpinania modułu w docelowe miejsce.
1. Plik modułu (cross-module_e39.ipo) umieszczamy w katalogu INPA\SGDAT.
2. Otwieramy plik INPA\CFGDAT\E39.ENG (albo E39.GER jak ktos preferuje język niemiecki) i pod sekcją [ROOT] umieszczamy następujący wpis:

[ROOT_CROSSMODULE]
DESCRIPTION=All modules
ENTRY=cross-module_e39, Cross-module analysis

Obrazek

3.Uruchamiamy INPA, otwieramy sekcję e39 i mamy:
Obrazek
Wprawne oko :) wychwyci zależność danych wpisanych w pliku E39.ENG oraz napisami pojawiającymi się na ekranie.

4. Po wybraniu pozycji "All modules -> Cross-module analysis" pojawi sie głwone okno mojego kawałka kodu.



========================================================================

Aby była jasność - udostępniam skompilowany moduł, który na chwilę obecną NIE WYKONUJE ŻADNYCH ZMIAN w sterownikach. Służy jedynie do ODCZYTU logów o błędach zapisanych w pamięci. Nie zobowiązuję się do dotrzymywania żadnych terminów związanych z ewentualnymi poprawkami czy implementacją kolejnych funkcjonalności. Wszysto to robie w ramach wolnego czasu, którego raz mam mniej, raz więcej. Proszę o wyrozumiałość. Nikogo nie zmuszam do korzystania z modułu i nie ponosze żadnej odpowiedzialności za efekty działania aplikacji. Jak komuś nie pasuje format pliku ze zrzutem błędów - trudno. Zawsze można samemu coś dłubnąć, ewentualnie skakać po wybranych ECU i pojedynczo je skanować. W ostateczności można odpalić DISa - tam jest funkcja skanowania wszystkiego, ale to długo trwa i nie każdemu chce się odpalać DISa.

========================================================================


Kolega dirty.73 kiedyś wyraził chęć przetestowania owoców mojej pracy. Wobec tego proszę jeszcze 2 osoby, które mogłby przetestować wersję 1.0.0_RC1 (RC oznacza Release Candidate) i udzielić mi informacji zwrotnej czy wszystko jest ok. Poszukuję osób, których auta posiadają silnik inny niż M57.



Jeżeli mój moduł nie okaże się totalną klapą to dorobie wersję na inne modele, na które będzie zapotrzebowaie. W chwili obecnej mam wersję tylko pod e39. Jeżeli natomiast nie będzie zaintersowania - trudno. Nie robię tego na handel.

Jeżeli "smoke testy" przebiegną pomyślnie, to zaprezentuję jak moduł wygląda oraz opiszę co gdzie jest.


Dodano 2015-05-24
Chcę, aby wszystkie niezbędne informacje były w pierwszym poście.

dirty.73 napisał(a):no ale żeby tak zrobić,musiałeś dodać plik E39.ENG do CFGDAT,bo w inpa5 go nie ma,inaczej tylko w menu się pojawi,ale nie ruszy


Nie pamiętam, czy dodawałem ten plik. Jeżeli dodawałem, to nie pamiętam skąd go wziąłem. Dawno konfigurowałem sobie INPĘ.

Rozwiązania są 2:
1. Wraz z modułem do raportowania błędów podsyłam plik E39.ENG, który należy umieścić w CFGDAT.
2. Zamiast edytować "nieistniejący" plik E39.ENG, można w pliku BMW_ALT.ENG umieścić następujący wpis:
Obrazek
Edit: podmieniłem obrazek na taki z zaznaczonym fragmentem do wklejenia.

[ROOT_E39_CROSSMODULE]
DESCRIPTION=All modules
ENTRY=cross-module_e39,Cross-module analysis,

Wówczas mój moduł dostępny będzie w tradycyjnym dla e39 miejscu, czyli "Old modells -> E39".


Moduł dla e39 skończony - wersja 1.0.0, język PL.
Tak wygląda ekran główny:
Obrazek

Trochę wyjaśnień co tutaj się dzieje.
1. Autor - to ja :)
2. Model - model BMW, dla którego przeznaczony jest plik
3. Numer wersji - numer ułatwiający ogarnianie co w jakim pliku zostało już poprawione, a co jeszcze nie.
4. Data - data powstania danej wersji pliku.
5. Klucz - ciąg znaków, który zawiera zakodowane informacje o pliku. Prawdopodobnie szersze zastosowanie będzie miał w przyszłości. Wymyśliłem sobie pewną platformę do generowania podobnych rzeczy dla innych modeli BMW. Każdy proces oblicza sobie id i to jest właśnie ten numer. Nie będę teraz wszystkiego tłumaczył jak to działa, bo po pierwsze nie jest to ukończone, po drugie sam nie wiem co z tego wyjdzie. Taki eksperyment.

Na dole jest menu, którego nie trzeba tłumaczyć.

Wersja 1.0.0 zawiera odczyt i kasowanie logów o błędach. Pamiętajcie, że kasujecie tylko wpisy o błędach z pamięci. Nie naprawiacie tym auta. Jak jakaś usterka nadal występuje to kasowanie nic nie da. Za chwilę błąd znowu pojawi się na liście. Miejcie tego świadomość.

Przypominam, że owoc swojej pracy udostępniam za darmo. Proszę o uszanowanie mojej pracy i nieudostępnianie plików osobom trzecim. O chomikach, warezach itp. nawet nie wspominam. Każdy, kto chce otrzymać plik proszony jest o wpis w tym temacie, wysłanie na pw adresu email, oraz o pochlebny komentarz w moich galeriach :P:P. Żartuję oczywiście z tymi galeriami. Ale za moje zdrowie możecie wypić, bo ostatnio coś słabo...

Podsumowując: chcesz plik - napisz tutaj wiadomość i podaj tu albo na pw adres email do wysyłki. Następnie czekaj cierpliwie. Nie zawsze mam czas, więc proszę o wyrozumiałość. Nie pisz PW bez zgłoszenia się w tym temacie. Jak każdy będzie pisał tylko PW, to ten temat utonie wśród starych postów bo nie będzie odświeżany.

Moduły dla innych modeli BMW pojawią się niebawem.
Ostatnio edytowano 2016-06-14, 07:26 przez MarcinM, łącznie edytowano 6 razy
Pozdrawiam,
Marcin

Moje gelerie:
Obrazek ObrazekObrazek

e34 525ix -> http://www.bmw5er.pl/viewtopic.php?t=2427
e30 320i -> http://www.bmw5er.pl/viewtopic.php?t=12739

Avatar użytkownika
warszawa_24

Imię: Dawid
Posty: 3730
Dołączył(a): 2013-02-15, 18:20
Lokalizacja: Słubice FSL

Moje BMW: E38 728iA
http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=32&t=42270
http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=23&t=57926
http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=23&t=63207

Re: INPA - wielomodułowa analiza

Postprzez warszawa_24 » 2015-05-15, 21:49

Czyli analogicznie w 5 min można sobie przekodować to pod E38? :)
Czas to pieniądz a pieniądz to BMW, więc kupujmy BMW bo szkoda czasu :)

Galeria mojej Warszawy 203:
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewtopic.php?p=225543

Avatar użytkownika
MarcinM

Posty: 526
Dołączył(a): 2008-05-29, 18:20
Lokalizacja: Sokołów Podl./Wawa

Re: INPA - wielomodułowa analiza

Postprzez MarcinM » 2015-05-15, 22:17

warszawa_24 napisał(a):Czyli analogicznie w 5 min można sobie przekodować to pod E38? :)


No niestety nie. Dla e38 skan będzie niekompletny, ale zapewne coś tam wypluje, bo część modułów się pokrywa. Rozumiem, że zgłaszasz zapotrzebowanie na wersję dla e38?
Pozdrawiam,
Marcin

Moje gelerie:
Obrazek ObrazekObrazek

e34 525ix -> http://www.bmw5er.pl/viewtopic.php?t=2427
e30 320i -> http://www.bmw5er.pl/viewtopic.php?t=12739

Avatar użytkownika
warszawa_24

Imię: Dawid
Posty: 3730
Dołączył(a): 2013-02-15, 18:20
Lokalizacja: Słubice FSL

Moje BMW: E38 728iA
http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=32&t=42270
http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=23&t=57926
http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=23&t=63207

Re: INPA - wielomodułowa analiza

Postprzez warszawa_24 » 2015-05-15, 23:58

Kurdę, myślałem, że wystarczy chwilkę w notatniku i po sprawie heh :)
Twój patent jest dobry, wiele klientów TIRów prosi o skan całkowity, Texa to umożliwia, przydało by się i w swoim aucie takie coś mieć. Co tydzień klikać milion modułów trochę wnerwia :)

MarcinM napisał(a):Rozumiem, że zgłaszasz zapotrzebowanie na wersję dla e38?

Jak przy kolejnym otwarciu browarka dopadnie Ciebie wena to jasne :)
Czas to pieniądz a pieniądz to BMW, więc kupujmy BMW bo szkoda czasu :)

Galeria mojej Warszawy 203:
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewtopic.php?p=225543

patryczken16

Posty: 607
Dołączył(a): 2010-09-22, 22:38
Lokalizacja: Przemyśl

Moje BMW: ///M

Re: INPA - wielomodułowa analiza

Postprzez patryczken16 » 2015-05-16, 10:15

Chetnie bym wytestowal pod aktualne e39,jak beda inne modele to rowniez zglaszam sie do testow,inpy uzywam codziennie..

dobra robota!

Avatar użytkownika
MarcinM

Posty: 526
Dołączył(a): 2008-05-29, 18:20
Lokalizacja: Sokołów Podl./Wawa

Re: INPA - wielomodułowa analiza

Postprzez MarcinM » 2015-05-16, 11:19

Test na aucie innym niż moje zakończył się sukcesem. Rozpoczynam wysyłanie wersji testowej. Jak nic się nie wysypie, to do dystrybucji trafi docelowa wersja.

Obecna wersja ma ograniczenie w pokazywaniu detali błędów. Pojawia się kod błędu, opis, częstotliwość występowania oraz czy błąd występuje czy już nie. Nie pojawia się jednak informacja np. przy jakiej prędkości błąd wystąpił. Zostanie to oczywiście z czasem poprawione.

warszawa_24, zrobię moduł pod e38, ale z uwagi, że nie mam e38, będziesz musiał zostać moim testerem :)

Plan na przyszłość jest taki:
1. Dorobienie kasowania błędów (powinno pójść łatwo, szybko i przyjemnie)
2. Poprawki wynikające z informacji od użytkowników
3. Przeniesienie tego wszystkiego na inne modele.
Pozdrawiam,
Marcin

Moje gelerie:
Obrazek ObrazekObrazek

e34 525ix -> http://www.bmw5er.pl/viewtopic.php?t=2427
e30 320i -> http://www.bmw5er.pl/viewtopic.php?t=12739

Avatar użytkownika
Bombel

Imię: Piotr
Posty: 7215
Dołączył(a): 2010-08-20, 13:52
Lokalizacja: Białystok

Ostrzeżenia: 1

Moje BMW: E32 735ia 92'
E32 735i http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=23&t=63468
Byłe E39 523i: http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=33&t=44674
Byłe E34 535i: http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=32&t=26873

Re: INPA - wielomodułowa analiza

Postprzez Bombel » 2015-05-16, 13:16

Ja chętnie zostanę testerem na M52. Czekam na szczegóły na PW.

gk5

Posty: 596
Dołączył(a): 2008-11-05, 17:33
Lokalizacja: Slupsk\Oss Holandia

Moje BMW: E61 535d M-pakiet

Re: INPA - wielomodułowa analiza

Postprzez gk5 » 2015-05-16, 14:40

Ista/d robi skan całego auta(każdy model bmw),a przy tym jest bardziej przejżysta(drzewko modułów)i łatwa w obsłudze.
DIAGNOSTYKA,KODOWANIE,PROGRAMOWANIE NA TERENIE HOLANDII(seria E i F)
AKTUALIZACJA MAP CIC I NBT,KODY FSC
Info przez PW lub Mail

Avatar użytkownika
MarcinM

Posty: 526
Dołączył(a): 2008-05-29, 18:20
Lokalizacja: Sokołów Podl./Wawa

Re: INPA - wielomodułowa analiza

Postprzez MarcinM » 2015-05-16, 15:00

gk5 napisał(a):Ista/d robi skan całego auta(każdy model bmw),a przy tym jest bardziej przejżysta(drzewko modułów)i łatwa w obsłudze.

DIS też. Ale ile to trwa. No i trzeba mieć DISa. Ja akurat mam, ale nie jest to tak wygodne jak INPA jako narzędzie do diagnostyki.

Nie mam Isty. Nie wiem co potrafi Ista. INPA 3 też niby ma taki moduł, tylko testując na swoim e39 co chwila dostawałem błąd, że dana funkcja nie jest już obsługiwana. Swoje auto diagnozuję używając INPA. Lubię ten program. Dorobiłem coś, czego mi brakowało.


Mamy 3 chętnych do przeprowadzenia testów: dirty.73, patryczken16, Bombel. Każdy z Was ma już na swojej poczcie odpowiedni plik.

Proszę Was abyście zainstalowali moduł zgodnie z instrukcją, odpalili go, wykonali skan auta i poinformowali mnie, czy nic się nie wysypało oraz czy błędy znalezione przez program pokrywają się z rzeczywistością. Dzięki za pomoc :)
Pozdrawiam,
Marcin

Moje gelerie:
Obrazek ObrazekObrazek

e34 525ix -> http://www.bmw5er.pl/viewtopic.php?t=2427
e30 320i -> http://www.bmw5er.pl/viewtopic.php?t=12739

Avatar użytkownika
sztabik1

Posty: 260
Dołączył(a): 2010-01-12, 17:36
Lokalizacja: Myślenice

Moje BMW: E39 523i 1996r.

Re: INPA - wielomodułowa analiza

Postprzez sztabik1 » 2015-05-16, 15:04

Ja też chętnie przetestuję na mojej E39, która nie ma wszystkich dostępnych modułów więc też może być dobrym testem :)

patryczken16

Posty: 607
Dołączył(a): 2010-09-22, 22:38
Lokalizacja: Przemyśl

Moje BMW: ///M

Re: INPA - wielomodułowa analiza

Postprzez patryczken16 » 2015-05-16, 15:20

W inpe zainstalowane,jutro testuje :)

dirty.73

Posty: 1804
Dołączył(a): 2010-12-31, 18:37

Re: INPA - wielomodułowa analiza

Postprzez dirty.73 » 2015-05-16, 15:40

no ale żeby tak zrobić,musiałeś dodać plik E39.ENG do CFGDAT,bo w inpa5 go nie ma,inaczej tylko w menu się pojawi,ale nie ruszy
pomoc w diagnozie,instalacji,spolszczeniach,INPA,DIS,NCS
http://dziadkowozy.com/index.php

Avatar użytkownika
MarcinM

Posty: 526
Dołączył(a): 2008-05-29, 18:20
Lokalizacja: Sokołów Podl./Wawa

Re: INPA - wielomodułowa analiza

Postprzez MarcinM » 2015-05-16, 17:38

dirty.73 napisał(a):no ale żeby tak zrobić,musiałeś dodać plik E39.ENG do CFGDAT,bo w inpa5 go nie ma,inaczej tylko w menu się pojawi,ale nie ruszy


Nie pamiętam, czy dodawałem ten plik. Jeżeli dodawałem, to nie pamiętam skąd go wziąłem. Dawno konfigurowałem sobie INPĘ.

Rozwiązania są 2:
1. Wraz z modułem do raportowania błędów podsyłam plik E39.ENG, który należy umieścić w CFGDAT.
2. Zamiast edytować "nieistniejący" plik E39.ENG, można w pliku BMW_ALT.ENG umieścić następujący wpis:
Obrazek
Edit: podmieniłem obrazek na taki z zaznaczonym fragmentem do wklejenia.

[ROOT_E39_CROSSMODULE]
DESCRIPTION=All modules
ENTRY=cross-module_e39,Cross-module analysis,

Wówczas mój moduł dostępny będzie w tradycyjnym dla e39 miejscu, czyli "Old modells -> E39".

Edit:
sztabik1 napisał(a):Ja też chętnie przetestuję na mojej E39, która nie ma wszystkich dostępnych modułów więc też może być dobrym testem :)

Poczekajmy co zgłoszą osoby, do których moduł już został wysłany. Wówczas ewentualne poprawki i być może kasowanie błędów podeślę Tobie do sprawdzenia, ok? Nie chcę na razie rozpowszechniać modułu, który może do niczego się nie nadaje :)

Edit:
Przez nieuwagę rozesłałem wersję po angielsku. Na szczęście jest to wersja testowa. Oczywiście jest też wersja polska. Od teraz każdy rozsyłany plik będzie w języku polskim. Jeżeli testy będą ok, to wszystkim podeślę oficjalną wersję 1.0.0 w wersji PL. Przepraszam, za zamieszanie.
Pozdrawiam,
Marcin

Moje gelerie:
Obrazek ObrazekObrazek

e34 525ix -> http://www.bmw5er.pl/viewtopic.php?t=2427
e30 320i -> http://www.bmw5er.pl/viewtopic.php?t=12739

dirty.73

Posty: 1804
Dołączył(a): 2010-12-31, 18:37

Re: INPA - wielomodułowa analiza

Postprzez dirty.73 » 2015-05-16, 18:46

to po co ja sobie tłumaczyłem.... :ok:

mam pliki do inpy 5 E34,E36,E39,żeby można było je mieć osobno,nie w old models...to tak jakby co ;)
pomoc w diagnozie,instalacji,spolszczeniach,INPA,DIS,NCS
http://dziadkowozy.com/index.php

Avatar użytkownika
MarcinM

Posty: 526
Dołączył(a): 2008-05-29, 18:20
Lokalizacja: Sokołów Podl./Wawa

Re: INPA - wielomodułowa analiza

Postprzez MarcinM » 2015-05-16, 18:51

dirty.73, dobrze że przetłumaczyłeś. Pokazałeś mi trafniejsze nazwy modułów. Jeżeli pozwolisz chciałbym skorzystać z pewnych wartości.
Pozdrawiam,
Marcin

Moje gelerie:
Obrazek ObrazekObrazek

e34 525ix -> http://www.bmw5er.pl/viewtopic.php?t=2427
e30 320i -> http://www.bmw5er.pl/viewtopic.php?t=12739

Następna strona

Powrót do strony głównej

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość