Strona główna forum
Forum
Mechanika
Zrób to sam

[e39] Montaż hydrauliki klapy touring

Avatar użytkownika
jgkrzycho

Posty: 28
Dołączył(a): 2013-10-13, 23:17
Moje BMW: E39 530dA st.65 touring
http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=33&t=51792&start=15

[e39] Montaż hydrauliki klapy touring

Postprzez jgkrzycho » 2015-10-24, 15:37

Witam

Przedstawiam Wam jedną z modyfikacji jaką wykonałem w moim autku. Niestety nie mam dokładnie spisanego wszystkiego jak zrobić krok po kroku, jednak jeśli ktoś poświęci trochę czasu (i ma trochę pojęcia o mechanice) to bez problemu, na podstawie informacji tu zawartych ogarnie temat :)

ENJOY!

Tak na początek, kilka zagranicznych tematów, zawierających mniej lub bardziej istotne informacje na temat dokładania hydrauliki. Część tematów dotyczy e38, inne e39 sedanów, ale instalacja jest bardzo podobna, szczególnie polecam pierwszy temat, na którym jest najwięcej informacji i zdjęć.

https://www.drive2.ru/l/4062246863888398354/
http://www.bimmerboard.com/forums/posts/436427
http://www.e39-forum.de/thread.php?postid=290398
http://forum.bmw5.co.uk/topic/66054-e39-touring-hydraulic-tailgate-retrofit/

Jeszcze jedna bardzo przydatna strona, na której znajdziemy schematy m.in instalacji elektrycznej hydrauliki, dla ułatwienia powiem że główny schemat znajdziemy wpisując w wyszukiwarce na tej stronie "Automatic rear lid".
http://www.bmw-planet.com/diagrams/

Elementy potrzebne do montażu:

1. 51 24 7 015 684 pompa hydrauliczna,
2. 51 24 7 015 853 siłownik hydrauliczny,
3. 51 24 7 004 881 uchwyt czujnika nachylenia,
4. 2 szt. kołków do przykręcenia czujnika nachylenia rozmiar otworów 7,5x7,5mm,
5. przewody ciśnieniowe,
6. 61 35 6 909 664 moduł HKM sterujący,
7. Mocowanie do HKM,
8. 51 24 7 004 890 podwójny bolec do siłownika dodatkowego,
9. lewy zawias klapy/szyby z potrójnymi mocowaniami,
10. Osłona zawiasu/kabla klapy plastikowa,
11. 41 32 8 199 467 śruba z kulistą głowicą do mocowania siłownika hydraulicznego z tyłu,
12. 61 31 8 373 951 czujnik nachylenia,
13. 61 31 8 375 580 przycisk do zamykania w tapicerce tylnej klapy, wraz z ramką
14. 51 49 7 004 896 tapicerka pod przycisk z dziurą (tego numeru nie jestem pewny) można ewentualnie wyciąć dziurę pod przycisk w zwykłej,
15. mocowanie pompy hydraulicznej z mocowaniem klina pod koła,
16. instalacja elektryczna do tego wszystkiego z wtyczką do HKM, czujnika przechyłu, pompy, przycisku, oraz dużym bezpiecznikiem 40A
17. śruby/nakrętki,
18. zestaw naprawczy w skład, którego wchodzi buteleczka płynu, uszczelki itp. ,
Obrazek
19. wspornik mocowania dodatkowego siłownika w dachu, najlepiej wyciąć sobie od dawcy róg dachu, to przy okazji jest wiadomo jak otwory powycinać pod przewody hydrauliczne
Obrazek

To chyba tyle jeśli chodzi o potrzebne elementy, jakbym sobie coś przypomniał to będę dopisywał

Mam jeszcze zdjęcie elementów nie moich, ale mam nadzieję, że nikt nie będzie zły za użyczenie sobie, podałbym źródło, ale już nie pamiętam skąd to mam...
Obrazek

Ogólnie nie jest to prosta modyfikacja, czasu też trzeba jej sporo poświęcić, a do tego trzeba ciąć i spawać wzmocnienia dachu.
Masakra jakaś, zamontowanie nawigacji przy tym dla mnie jest bajecznie proste (P&P).

Najwięcej czasu zajęło mi wycięcie takiego o małego otworu we wzmocnieniu dachu pod przewody hydrauliczne siłownika. Na szczęście miałem kawałek dachu z dawcy, więc mogłem sobie porobić szablony, co ułatwiło znaczenie pracę tym bardziej, że nie są równe względem siebie. Kilka godzin to trwało, ale jestem całkiem zadowolony z efektu :):
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Warto się do tego przyłożyć, bo z czasem wyjdą niedoróbki (będzie zaciekać woda do wnętrza lub/i pojawi się korozja)

Następnie zabrałem się za przyspawanie wzmocnienia w dachu w miejscu mocowania dodatkowego siłownika. Wiem, że niektórzy nie robią tego, ale to zły pomysł ze względu na to, że bardzo duże siły działają na dach w tym miejscu.
Zrobiłem dwa zdjęcia samego elementu wzmocnienia, gdyby ktoś chciał sobie we własnym zakresie dociąć :)
Obrazek
Obrazek
Tak to wygląda już po spawaniu, spawy nie wyszły idealnie, ale myślę że biorąc pod uwagę bardzo niesprzyjające warunki, to jest :ok: .
Obrazek

Jeszcze taka jedna ciekawostka, same zawiasy też się różnią, a na pewno lewy, do którego są przymocowane dwa siłowniki. Wychodzi na to, że bardzo dużo elementów się różni. Więc jeśli chce ktoś zrobić to porządnie, jak w oryginale i mieć pewność, że będzie to bezpieczne to polecam zaopatrzyć się we wszystkie potrzebne elementy. Na zdjęciu strzałkami zaznaczyłem różnice. Niestety nie miałem dwóch lewych zawiasów na wierzchu więc jest prawy i lewy. Różnica polega na tym, że zwykła wersja ma zawiasy klapy, które są tylko w jednym miejscu mocowane do siłownika, a wersja z hydrauliką ma jeden zawias z podwójnym mocowaniem. Osłona zawiasu jest również inna. Mam nadzieję, że zrozumiecie co autor miał na myśli :).
Dodam tylko, że w katalogu bmw, nie ma dwóch rodzajów zawiasów :dobani: .
Obrazek

Po wielu dniach nierównej walki w końcu udało się uruchomić, wygląda to tak:
phpBB [video]


Otworzyć klapę można:
1. przyciskiem w kluczyku
2. przyciskiem w podstopnicy
3. przyciskiem w klapie

Zamykamy:
1. przycisk wewnątrz w tapicerce klapy
2. przyciskiem w kluczyku poprzez przytrzymanie go aż do zamknięcia

Do zamocowania stelaża pompy (we wnęce koła zapasowego) brakuje jednej szpilki, więc wypadałoby sobie dospawać żeby nie latała. Co prawda będzie się też trzymała na pozostałych dwóch, ale ja lubię jak wszystko jest jak w oryginale.

Wyczytałem, że po zamontowaniu trzeba aktywować całość w komputerze. Okazało się, że u mnie wszystko chodziło elegancko bez jakiegokolwiek programowania. Później aktywowałem to w komputerze, ale nie przyniosło to jakichkolwiek efektów.

Podsumowując polecam taką modyfikację każdemu co nie ma co robić z czasem :}, bo naprawdę dużoooo jego potrzeba na to poświęcić żeby zrobić porządnie. Przekaźniki muszą być, bo one odpowiadają za wyłączenie pompy chroniące ją od przegrzania (spalenia)! Bardzo ważne jest żeby komplet kupić, bo potem ciężko z dostaniem poszczególnych elementów.

Wiem, że nie zostanę pisarzem, ale nie taki był mój cel ;). Mam jednak nadzieję, że przydadzą się komuś moje wypociny :). Jakby miał ktoś jakieś pytania to piszcie, jednak od razu mówię, że już prawie rok minął od zamontowania tego wiec już część informacji zdążyła mi zapewne umknąć. Jeśli chodzi o instalację to ja nie prowadziłem przewodów dalej niż na wysokości kanapy tylnej.

Uprzedzając pytania- też mi się wydaje, że za bardzo klapa trzaska przy zamykaniu, jednak nie jestem w stanie sprawdzić jak to działało w nowym :dobani: . Niestety do dziś nie posiadam odpowiedniej wiedzy, która by pozwoliła mi to naprawić. Zapewne w najbliższym czasie kupię drugą pompę, rozkręcę ją i może da się jakoś naprawić to :).

UWAGA: Wszystko robisz na własną odpowiedzialność. Nie ponoszę konsekwencji za błędy i ewentualne usterki spowodowane wykonywaniem montażu według wskazówek podanych w tym temacie. Jeśli czegoś nie wiesz to najlepiej oddaj to do zrobienia fachowcom!

Dj_Ceesh

Imię: Łukasz
Posty: 1
Dołączył(a): 2015-05-21, 17:07
Moje BMW: BMW e39 kombi

Re: [e39] Montaż hydrauliki klapy touring

Postprzez Dj_Ceesh » 2016-03-17, 13:02

Witam!
Przymierzam się do montażu klapy... Mam juz prawie wszystkie części.
Moje pytanie brzmi: Czy możesz mi wypisać jak połączyć elektrykę... chodzi mi o jakiś schemat. jakie kable od czujnika, włącznika gdzie idą itd.
Wyczytałem również gdzieś na forum że jest jeden dodatkowy przewód idący do licznika. Który, gdzie??
Czekam na odp.
Pozdrawiam.

Avatar użytkownika
jgkrzycho

Posty: 28
Dołączył(a): 2013-10-13, 23:17
Moje BMW: E39 530dA st.65 touring
http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=33&t=51792&start=15

Re: [e39] Montaż hydrauliki klapy touring

Postprzez jgkrzycho » 2016-12-04, 16:56

Witam, napisałem Ci PW, ale żeby również inni wiedzieli to i tutaj napiszę.

Nie jestem w stanie wypisać jak podłączyć elektrykę, to nie jest takie proste żeby można było to napisać w trzech zdaniach. Trzeba wziąć schemat i trochę pogłówkować, aby zrobić to jak należy, a jak ktoś nie ma pojęcia o elektryce i chce się za to brać, to lepiej żeby zlecił to jakiemuś fachowcowi. Tak, jest przewód co idzie do zegarów, jeśli dobrze pamiętam to taki biały z żółtymi plamkami.

Avatar użytkownika
januszSZCZ

Posty: 170
Dołączył(a): 2009-09-25, 22:08
Lokalizacja: Zachodnio-pomorskie

Moje BMW: E39 530d touring 2001r manual Nivo Titansilver
http://bmw5er.pl/f=33&t=57143&p=786792#p786792

Re: [e39] Montaż hydrauliki klapy touring

Postprzez januszSZCZ » 2017-02-12, 20:51

u nas nie ma fachowców tylko partacze. lepiej samemu wszystko robic


Powrót do strony głównej

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość