Strona główna forum
Forum
Mechanika
Zrób to sam

[E34]Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

Avatar użytkownika
Robcik

Posty: 736
Dołączył(a): 2007-09-27, 15:54
Lokalizacja: Białystok

[E34]Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

Postprzez Robcik » 2007-11-08, 18:07

Cała operacja nie jest trudna, ale może komuś przydadzą się te wskazówki.
Opiszę oś tylną a przód robimy analogicznie z tym, że nie ma tam szczęk hamulca ręcznego.

1. Wymontowanie klocków i zacisku hamulca koła tylnego.
- Unosimy samochód i zdejmujemy koło
- Podważamy wkrętakiem i wyjmujemy klamrę (1 rys. 1) (na zdjęciu jest źle założona ;))
- Przy prawym tylnym kole wyjmujemy wtyczkę wskaźnika zużycia klocków(strzałka rys. 2)
- Zdejmujemy wkrętakiem zaślepki śrub mocujących (2 rys. 2) i wykręcamy śruby kluczem do gniazd sześciokątnych (imbus) o rozwartości 7mm.


Obrazek Rys.1 Obrazek Rys.2

- Odciągamy zacisk do tyłu, jak będzie stawiał opór pomóc mu młotkiem
- Wyjmujemy zewnętrzny klocek a następnie wewnętrzny, który jest mocowany w zacisku sprężyną.
Po wymontowaniu klocków nie należy naciskać na pedał hamulca aby tłoczek nie
został wypchnięty z zacisku. Oczyścić powierzchnie prowadzące i gniazdo klocków np.
przy pomocy szczotki drucianej, uważając przy tym, aby nie uszkodzić gumowych osłon
zabezpieczających tłoczki. W razie potrzeby wymienić je.
- Wciskamy tłoczek przy pomocy twardego drewna np. trzonkiem od młotka. Podczas
wciskania tłoczka płyn hamulcowy jest wypierany z cylinderka do zbiorniczka. Należy
obserwować poziom płynu i w razie potrzeby usunąć nadmiar przy pomocy strzykawki.

2.Wymontowanie tarczy koła tylnego
- Zdjęty zacisk podwieszamy np. na drucie (rys. 3) aby przewód hamulcowy nie był skręcany lub lub rozciągany.
- Odkręcamy obie śruby kluczem oczkowym o rozwartości 15 mm korpusu zacisku (3 rys. 3)
- Wykręcamy śrubę mocującą (4 rys. 4) kluczem do gniazd sześciokątnych o rozwartości 5 mm i zdjąć tarczę hamulca.

Obrazek Rys.3 Obrazek Rys.4

3. Wymontowanie i zamontowanie szczęk hamulca awaryjnego

- Gdy mamy zdjętą tarczę hamulca koła tylnego wyczepiamy, najlepiej wkrętakiem lub kombinerkami, cieńszą sprężynę odwodzącą (5 rys. 5)
- Dociskamy do szczęki sprężynę dociskową (6rys. 5) imbusem o rozwartości 5 mm i obracamy o około 90° i zdejmujemy sprężynę ze szczęki hamulca. Z drugiej szczęki zdejmujemy sprężynę w taki sam sposób.
- Wyczepiamy u góry obie szczęki ze sprężyny (7 rys. 5) i wyjmujemy je.
- Sprawdzamy mechanizm rozpierający i mechanizm regulacji, czy nie są zatarte i smarujemy je. Wkręcamy element gwintowany mechanizmu regulacji.
- Zamontowujemy szczęki tak aby wchodziły u góry w wycięcia mechanizmu rozpierającego (8 rys 6).
- Zamontowujemy sprężynę odwodzącą (7 rys. 6)
- Należy zwrócić uwagę aby koło zębate mechanizmu regulacji szczęk było skierowane w dół, aby była możliwość regulacji z zewnątrz.
- Dociskamy każdą z dwóch sprężyn dociskowych (6 rys. 6) imbusem o rozwartości 5 mm i równocześnie obracamy o około 90°
- Zaczepiamy sprężynę odwodzącą (5 rys. 6) i mamy już zmontowany ręczny.

Obrazek Rys.5 Obrazek Rys.6

4. Zamontowanie tarczy i zacisku

- Osadzamy tarczę na piaście, obracamy odpowiednio tarczą aby otwory się pokrywały i zamocowujemy śrubą (4 rys. 7)
- Przykręcamy korpus zacisku (3 rys. 7)
- W zacisku osadzamy klocek ze sprężyną i czujnikiem zużycia
- Wkładamy w zacisk zewnętrzny klocek i osadzamy zacisk na tarczy, dokręcając go do korpusu zacisku i zakładamy plastikowe zaślepki.
- Podłączamy czujnik zużycia i mocujemy w uchwycie
- Zakładamy klamrę zacisku(1 rys. 7) (tu już zamontowana poprawnie) , zakładamy koło, dokręcamy je i stawiamy samochód na koła.
- Wciskamy kilka razy pedał hamulca aż będzie wyczuwalny silny opór i sprawdzamy poziom płynu hamulcowego.

Obrazek Rys.7

Na początku unikamy niepotrzebnego, gwałtownego hamowania zanim hamulce się nie dotrą.

Powodzenia

PysiekChicago

Posty: 42
Dołączył(a): 2007-11-07, 00:49
Lokalizacja: Raciborz->Chicago

Postprzez PysiekChicago » 2007-11-28, 01:29

Robcik napisał(a):Wymontowanie i zamontowanie szczęk hamulca awaryjnego

Gdzie ja moge dostac te nowe szczeki??
RC Racing

PysiekChicago

Posty: 42
Dołączył(a): 2007-11-07, 00:49
Lokalizacja: Raciborz->Chicago

Postprzez PysiekChicago » 2007-11-28, 01:35

Chlopaki niewazne Znalazlem:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-e39- ... enameZWD1V
Czy bedzie mi cos jeszcze do tego potrzebne czy tylko to wystarczy??
RC Racing

Avatar użytkownika
mcgiver

Posty: 1755
Dołączył(a): 2007-08-24, 06:35
Lokalizacja: Żywiec

Postprzez mcgiver » 2007-11-28, 06:24

PysiekChicago napisał(a):Czy bedzie mi cos jeszcze do tego potrzebne czy tylko to wystarczy??

Moze sie okazać ze do wymiany są również spręzyny szczęk , bo np sa juz przegnite i sie połamia podczas wymiany szczęk.
Choć przy twoim roczniku to raczej watpie.
TYLNY NAPĘD JEST JAK SEX - PO CO JEŹDZIĆ NA RĘCZNYM JAK MOŻNA DAĆ W PIZ...Ę !


MÓJ STROKER HYBRYDA M50B29 WRESZCIE W BUDZIE http://www.turbobmw.pl/viewtopic.php?f=3&t=21&start=90


Obrazek

Avatar użytkownika
Robcik

Posty: 736
Dołączył(a): 2007-09-27, 15:54
Lokalizacja: Białystok

Postprzez Robcik » 2007-11-28, 08:11

Przy tym roczniku nie powinno być żadnych niespodzianek

Avatar użytkownika
pozi81

Posty: 449
Dołączył(a): 2010-05-18, 11:09
Lokalizacja: NnN / Bhm

Postprzez pozi81 » 2010-09-21, 09:13

Panowie czym nasmarować tłoki w cylinderkach żeby hamulce dobrze odbijały?
Diagnostyka INPA,kodowanie Ncs
Birmingham UK
Jeśli pomogłem kliknij pomógł

Avatar użytkownika
michal100o

Imię: Michał
Posty: 424
Dołączył(a): 2009-03-21, 17:30
Lokalizacja: Skarzysko-Kamienna

Ostrzeżenia: 1

Moje BMW: BMW e39 523i mpakiet
http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=33&t=69709

Postprzez michal100o » 2010-09-21, 16:21

pozi81 napisał(a):Panowie czym nasmarować tłoki w cylinderkach żeby hamulce dobrze odbijały

Tloki sie nie smaruje,widocznie miales lub masz uszkodzona gume ochronna i dostal sie brud(piasek,woda)i tu jest przyczyna nieodbijania tloczka
E36 318..
E34 525 TDS..
E38 730..
E36 323 Touring..
E39 520i..
E38 728iA
powrót do 5er

Avatar użytkownika
pozi81

Posty: 449
Dołączył(a): 2010-05-18, 11:09
Lokalizacja: NnN / Bhm

Postprzez pozi81 » 2010-09-22, 09:27

michal100o napisał(a):
pozi81 napisał(a):Panowie czym nasmarować tłoki w cylinderkach żeby hamulce dobrze odbijały

Tloki sie nie smaruje,widocznie miales lub masz uszkodzona gume ochronna i dostal sie brud(piasek,woda)i tu jest przyczyna nieodbijania tloczka


Tłok odbija,ale mógł by odbijać lepiej.Z tego co mi wiadomo to tłok jest stalowy a obudowa aluminiowa i nie od dziś wiadomo że w aluminium lubi się zapiec.

Dla tego pytam czym można go nasmarować?
Diagnostyka INPA,kodowanie Ncs
Birmingham UK
Jeśli pomogłem kliknij pomógł

ANDRZEJ-BIELAK

Posty: 481
Dołączył(a): 2009-10-28, 16:44
Lokalizacja: BIAŁYSTOK

Postprzez ANDRZEJ-BIELAK » 2010-09-23, 05:29

michal100o napisał(a):Tloki sie nie smaruje,widocznie miales lub masz uszkodzona gume ochronna i dostal sie brud(piasek,woda)i tu jest przyczyna nieodbijania tloczka
Zanim zaczniesz cokolwiek, komukolwiek radzić to upewnij się. Gdzieś ktoś nagadał ci jakiś głupot, a ty powtarzasz to na forum, dziwne że nikt tego jeszcze nie zauważył.
Pozi81 jest smar który się nadaje do tłoczków, wystarczy wpisać w google lub w allegro.
http://allegro.pl/listing.php/search?sg ... czk%C3%B3w
Ostatnio edytowano 2010-09-23, 17:50 przez ANDRZEJ-BIELAK, łącznie edytowano 1 raz
BMW-Bardzo Mądry Wybór

Avatar użytkownika
pozi81

Posty: 449
Dołączył(a): 2010-05-18, 11:09
Lokalizacja: NnN / Bhm

Postprzez pozi81 » 2010-09-23, 09:13

panie Andrzej-Bielak tak myślałem o tym smarze tylko nie byłem pewien na 100%

Jest to chyba smar o kolorze miedzianym.
Diagnostyka INPA,kodowanie Ncs
Birmingham UK
Jeśli pomogłem kliknij pomógł

ANDRZEJ-BIELAK

Posty: 481
Dołączył(a): 2009-10-28, 16:44
Lokalizacja: BIAŁYSTOK

Postprzez ANDRZEJ-BIELAK » 2010-09-23, 17:53

Jest to chyba smar o kolorze miedzianym.
NIE!!!!, smar do tłoczków jest biały/przeźroczysty. Mylisz go ze smarem miedzianym.
BMW-Bardzo Mądry Wybór

Avatar użytkownika
michal100o

Imię: Michał
Posty: 424
Dołączył(a): 2009-03-21, 17:30
Lokalizacja: Skarzysko-Kamienna

Ostrzeżenia: 1

Moje BMW: BMW e39 523i mpakiet
http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=33&t=69709

Postprzez michal100o » 2010-09-23, 19:30

ANDRZEJ-BIELAK napisał(a):Zanim zaczniesz cokolwiek, komukolwiek radzić to upewnij się. Gdzieś ktoś nagadał ci jakiś głupot, a ty powtarzasz to na forum, dziwne że nikt tego jeszcze nie zauważył.
Pozi81 jest smar który się nadaje do tłoczków, wystarczy wpisać w google lub w allegro.
http://allegro.pl/listing...5%82oczk%C3%B3w

Cale szczescie ze forum ma takiego czlowieka jak ty...normalnie przeeegosc..
Moze zle sie wypowiedzilalem o smarowaniu ale tak jak pisalem jezeli auto sie uzywa co jakis czas i oslona jest cała nie ma potrzeby smarowania..
ANDRZEJ-BIELAK napisał(a):NIE!!!!

i nie krzycz..panie Andrzej
E36 318..
E34 525 TDS..
E38 730..
E36 323 Touring..
E39 520i..
E38 728iA
powrót do 5er


Powrót do strony głównej

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości