Strona główna forum
Forum
Mechanika
Zrób to sam

DIY - wymiana uszczelki pod pokrywą zaworów M57

Avatar użytkownika
h4cker

Posty: 882
Dołączył(a): 2012-06-25, 22:59

DIY - wymiana uszczelki pod pokrywą zaworów M57

Postprzez h4cker » 2013-08-24, 22:15

Witam!

Zamieszczam małą fotorelacje jak się dostać do uszczelki pod pokrywą zaworów i ją oczywiście wymienić.

Pacjentem było moje BMW E39 3.0d M57 193KM

Na wstępie ODRADZAM kupować tanie uszczelki ponieważ w krótkim czasie będziecie zmuszeni zrobić to po raz kolejny...

Mi wcisnęli w sklepie uszczelkę AJUSA i wytrzymała niecały miesiąc...

Szkody powstałe przez uszczelkę:

Obrazek

Obrazek

oraz cały silnik zalany olejem...

Tym razem kupiłem uszczelkę w serwisie BMW i jak widać zrobiła ją firma BOSCH. Numery uszczelki to:

BMW: 11 12 7 796 378
BOSCH: F01C 320 028

Obrazek

Obrazek

A więc zaczynamy:

1. Na początku musimy ODŁĄCZYĆ AKUMULATOR i pozbyć się wszystkich osłon/plastików.

Obrazek

Do tego potrzebny będzie nam:

- klucz imbusowy 5 (do odkręcenia wygłuszeń/osłon silnika)
- śrubokręt płaski (do odpięcia tuneli przy filtrach przeciwpyłkowych)

2. Następnym krokiem jest zdjęcie kolektora ssącego.

Obrazek

Do tego potrzebujemy nasadki:

- 7mm (odkręcamy opaskę od EGR i doładowania wchodzącą do EGR)
- 10mm (odkręcamy śruby kolektora przy wtryskiwaczach i bagnet)
- 11mm (odkręcamy śruby na dole kolektora)
- 13mm (odkręcamy śrubę + akumulatora obok bagnetu)
- pod kolektorem przy podszybiu jest czujnik który musimy odpiąć przed wyciągnięciem kolektora!
- odłączamy również przewód podciśnieniowy przy EGR
- jeżeli ktoś ma klapki zawirowań to również odłącza przewód podciśnieniowy od gruszki sterującej klapkami pod kolektorem

3. Gdy mamy zdjęty kolektor odłączamy wtyczki od wtryskiwaczy i odkręcamy listwę z elektryką, używamy do tego:

Obrazek

- torx E4
- torx T20

Obrazek

4. Teraz śrubokrętem płaskim ściągamy zabezpieczenie z wtryskiwaczy i delikatnie ściągamy przewód nadmiarowy.

Obrazek

5. Kluczem płaskim 17 odkręcamy przewody wysokiego ciśnienia od wtryskiwaczy i listwy wtryskowej.

Obrazek

6. Nasadką 8mm odkręcamy stopy wtryskiwacza. Gdy to zrobiliśmy już nie będzie tak przyjemnie jak do tej pory...

Czas wyciągnąć wtryskiwacze...

Najlepiej jest je "zruszyć" ja to zrobiłem zakładając długą nasadkę 13mm na wtryskiwacz w miejscu gdzie przykręcony był przewód wysokiego ciśnienia i delikatnymi ruchami lewo-prawo aż zacznie w miarę lekko "chodzić", wtedy łapałem za cewkę i ciągnąłem do góry aż wyjdzie :)

Jeżeli ktoś ma luźny/zastępczy przewód wysokiego ciśnienia to najlepiej jest go przykręcić do wtryskiwacza i tak samo próbujemy go zruszyć i ciągnąć do góry aż wyjdzie :)

7. Po wyjęciu wtryskiwaczy odpinamy wtyczkę czujnika wałka rozrządu i przepływomierza.

Obrazek

8. Kluczem imbusowym 5 odkręcamy rurę przepływomierz-turbina. (pozdrawiam konstruktora który tą dolną śrubę zamontował...)

9. Gdy już pozbędziemy się tej nieszczęsnej rury odkręcamy przepływomierz torxem T20.

10. Ostatnim krokiem w zdjęciu pokrywy jest odkręcenie kilkunastu śrub... Do tego używamy długiej nasadki 10mm.

11. Po zdjęciu pokrywy zaworów dokładnie wycieramy i odtłuszczamy głowicę.

Obrazek

12. Gdy wymieniliśmy uszczelkę na nową i założyliśmy pokrywę z powrotem dokręcamy ją z wyczuciem. Ja do tego użyłem wkrętarki i wybrałem moment dokręcenia 10Nm.
Potem poprawiłem ręcznie około pół obrotu na małej grzechotce :)

13. Przed włożeniem wtryskiwaczy z powrotem MUSIMY ZAŁOŻYĆ NOWE PODKŁADKI MIEDZIANE BOSCH!!!

Obrazek

Dla silnika M57 przed liftem 184KM będzie to nr. F 00V C17 503
Dla silnika M57 po lifcie 193KM będzie to nr. F 00V C17 504

Najlepiej jest też sfrezować gniazda wtryskiwaczy ale gdy nie mamy takiego urządzenia składamy z nowymi uszczelkami i tyle.

14. Stopy wtryskiwaczy przykręcamy z siłą 9Nm. Znalazłem tą informację kiedyś w necie. Niestety nigdzie indziej nie znalazłem podobnej informacji potwierdzającej tą siłę dokręcenia...

Mimo wszystko wcześniej tak samo dokręciłem wtryskiwacze i nic nie stukało, nie cykało więc powinno być dobrze. Podkładki nie wyglądały na używane po 5tys. km!

15. Później robimy wszystko jak w opisie tylko w odwrotnej kolejności :)

Trudności wymiany uszczelki nie mogę określić w skali 1-5 ponieważ stopień trudności jest indywidualny z powodu wyjęcia wtryskiwaczy... Ogólnie wymiana nie powinna nam zająć więcej niż 3 godziny jeżeli wtryski nie będą stawiały żadnego oporu :)

Pozdrawiam i życzę powodzenia przy wymianie :)

Avatar użytkownika
ICEman86

Imię: Sebastian
Posty: 1042
Dołączył(a): 2010-07-03, 12:41
Lokalizacja: Euskirchen

Moje BMW: e39 540i
http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=33&t=31380&start=300
http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=33&t=7 ... ead#unread

Re: DIY - wymiana uszczelki pod pokrywą zaworów M57

Postprzez ICEman86 » 2013-08-27, 16:43

Dobre DIY przyda się na przyszłość

co do wtrysków to w M57 wersji 193 km wychodzą łatwo bo mają gumowe oringi, w 184 km niema oringu, przez to w gniazdo wtryskiwaczy dostaje się wilgoć robi się rdza i wtryskiwacz jest zapieczony na amen

Po czym w ogóle poznać że uszczelka jest już do wymiany ?
Było 520i 97 potem 530d 2002
Jest A6 C6 3.0 TDi 2006 oraz E39 540i 2001

Avatar użytkownika
h4cker

Posty: 882
Dołączył(a): 2012-06-25, 22:59

Re: DIY - wymiana uszczelki pod pokrywą zaworów M57

Postprzez h4cker » 2013-08-27, 19:14

ICEman86 napisał(a):o do wtrysków to w M57 wersji 193 km wychodzą łatwo bo mają gumowe oringi


I tu się nie zgodzę ponieważ już miałem się poddać z tymi dwoma wtryskami bo myślałem, że się zapiekły na amen...

ICEman86 napisał(a):Po czym w ogóle poznać że uszczelka jest już do wymiany ?


Jeżeli silnik jest mocno zapocony od góry i np. w moim przypadku powoli sączył się olej od strony skrzyni...


Powrót do strony głównej

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości