Strona główna forum
Forum
Mechanika
Zrób to sam

[e39] Doposażenie w servotronic

Avatar użytkownika
M-ka

Posty: 737
Dołączył(a): 2010-05-30, 11:45
Lokalizacja: Wrocław

Moje BMW: e39 530dTA+ M-paq '02 topasblau-powered by GT2260V

[e39] Doposażenie w servotronic

Postprzez M-ka » 2012-01-23, 16:36

Witajcie

Ze względu na często poruszany temat na forum dotyczący wspomagania w naszych e39 wielu z was zmaga się z ciężko pracującym układem servo.
Niestety wiele e39 jeżdżących po naszych drogach pomimo bogatego wyposażenia nie posiada servotronic, układu który w zależności od prędkości jazdy zwiększa bądź zmniejsza siłę wspomagania a tym samym znacznie poprawia jakość wspomagania.
Podobnie było w przypadku mojej e39, dlatego postanowiłem poprawić sobie komfort prowadzenia a dla potomnych zamieścić ten opis :D

Co będzie potrzebne :

1.Przekładnia z czujnikiem

Rozróżnia się dwa rodzaje :

- z czujnikiem kwadratowym do 09.1999
- z czujnikiem okrągłym po 09.1999

Poza samym czujnikiem potrzebna będzie odpowiednia wtyczka dobrana pod dany rodzaj czujnika.
Najlepiej szukajcie przekładni razem z wtyczką ponieważ samą wtyczkę nawet w ASO jest ciężko dokupić bo każdy element wtyczki występuje jako osobna część.


2. Moduł komfortu GM III w wersji HIGH.

Jest to w sumie najważniejszy element w całym retroficie, ponieważ bez niego nasz servotronic nie ruszy za cholerę :)
Ze względu na duży wybór na "alledrogo" tych modułów staramy się dobrać moduł pod nasz rocznik auta.
Ja zakupiłem moduł o rok starszy od mojego bimmera ale za to po liftowy z 20 tygodnia 2001.
Więcej informacji o modułach i ich numerach OE BMW znajdziecie tutaj http://www.bmwgm5.com/

3. 2 sztuki pinów o numerze 61131376202 do czarnej kostki X254 (20 pin) znajdującej się w module komfortu GM III

4. Dwa przewody około 3m gr. 0,5mm

5. Lutownica i taśma izolacyjna



Podłączenie :

1. Zaczynamy oczywiście od przekładki samego magla. Jest to robota dość pracochłonna.
Najlepiej podczas wyciągania starej przekładni odkręcić drążki kierownicze od magla. Ułatwi to znacznie wydostanie starej przekładni.
Przy zakładaniu nowej postępujemy podobnie czyli wpierw odkręcamy drążki a na samym końcu etapu montażu przykręcamy do magla.

2. Bierzemy w ręce lutownice i lutujemy do wtyczki od czujnika dwa przewody najlepiej o różnych kolorach, tak żeby przy podłączaniu do modułu nie pomyliły nam się.
Wtyczkę podłączamy do zaworu magla.

3. Następnie odpowiednio zaizolowany przewód przeciągamy do kabiny.

W tym celu odchylamy podszybie demontując wcześniej kanały wlotowe powietrza wraz z filtrami następnie odkręcamy białą pokrywę obudowy sterowników po prawej stronie auta.
Przewód puszczamy pod podszybiem wzdłuż kabli idących w plastikowej osłonie w stronę silnika. Dalej przeciągamy przewód przez grodzię silnika do kabiny przez gumową uszczelkę. Ja w tym celu użyłem długiego płaskiego śrubokręta.
Delikatnie od strony kabiny uprzednio demontując schowek przebijamy się śrubokrętem przez uszczelkę wzdłuż wiązki przewodów uważając na przewody. Najlepiej rozbić to z pomocą drugiej osoby. Jak już się przebijemy na drugą stronę to na końcu wkrętaka taśmą izolacyjną solidnie przyklejamy końcówki przewodu. Tak przygotowany wkrętak z powrotem wsuwamy w stronę kabiny do momentu aż przewody przejdą do środka. Mi się udało dopiero za trzecim razem :D

3. Końcówki przewodów oprawiamy w zakupione piny. Następnie odpinamy wszystkie wtyczki od modułu i wyciągamy stary moduł ale zanim to zrobimy dobrze jest zrobić kopię zapasową ustawień modułu przy pomocy NCS’a. Po wymianie szybko i bezbolesnie wprowadzimy spowrotem wszystkie zakodowane ustawienia do nowego modułu. W innym przypadku będziemy musieli wprowadzać wszystkie ustawienia ręcznie.

4. Rozbieramy czarną wtyczkę X254 20pin i wpinamy przewody z pinami w odpowiednie miejsca wg tego schematu

http://wds.spaghetticoder.org/en/svg/sp ... vg?m=e3902


Przewód z pin 1 zaworu do pinu 9 wtyczki x254
Przewód z pin 2 zaworu do pinu 11 wtyczki x254

5. Teraz trzeba będzie pogrzebać głębiej i odnaleźć tzw. złącze lutowane sygnału prędkości http://wds.spaghetticoder.org/en/zinfo/E39_EX1101A.htm

Jest to czarna plastikowa puszka do której idzie sporo przewodów. Trzeba ją delikatnie wysunąć odpinając po kolei złącza z przewodami zapamiętując ich ułożenie.

Musimy doprowadzić do brązowo-czerwonego przewodu przewód z pin 23 wtyczki x253
http://wds.spaghetticoder.org/en/zinfo/E39_EX253A.htm

W tym celu rozbieramy wtyczkę i sztukujemy przewód z pinem a następnie wpinamy do wtyczki x253. Następnie drugi koniec przewodu łączymy z przewodem w złączu lutowanym sygnału prędkości.

UWAGA. KOLOR PRZEWODU MOŻE BYĆ MYLĄCY, PONIEWAŻ W WIĄZCE KOSTKI X253 WYCHODZI PRZEWÓD O TYM SAMY KOLORZE CZYLI BRĄZOWO-CZERWONY ALE Z INNEGO PINU.
DLATEGO W KAZDYM PRZYPADKU TRZEBA WPIERW ROZEBRAĆ KOSTKĘ I SPRAWDZIĆ CZY W PIN 23 JEST WPIĘTY PRZEWÓD.
W MOIM POLIFCIE WŁAŚNIE TAK BYŁO I PRZEZ TO SERVOTRONIC NIE DO KOŃCA HULAŁ JAK POWINIEN. JEDNYM SŁOWEM DAŁEM SIĘ NABRAĆ PRZEZ MOJE LENISTWO .



I to by było wszystko z manualnych prac.
Teraz składamy wszystko do kupy i bierzemy w ręce kompa z „fejsem”

6. Musimy zakodować moduł komfortu pod kątem ustawień servotronic. Jeżeli wcześniej zrobiliśmy kopię ustawień z poprzedniego modułu to wpierw robimy „restore” czyli kodujemy plikiem .MAN moduł GM III.

7. Z czytujemy moduł GM III do pliku FSW-PSW.TRC
Następnie edytujemy plik i odnajdujemy wpisy odpowiedzialne za servotronic.
Dla e39 w dieslu powinny być wprowadzone poniższe ustawienia:

BAUREIHE_SERVOTRONIK
E39
QUELLE_SERVOTRONIK_KENNF
eeprom
SERVOTRONIK
aktiv
SERVOTRONIK_KENNLINIE
e39_kennlinie_01
SERVO_KENNL_GESCHW
kennlinie_06
SERVO_KENNL_STROM
kennlinie_06
WEGSIGNAL_SERVO_ABS
aktiv

Uwaga. Dla innych wersji silnikowych w benzynie linia SERVO_KENNL_GESCHW i SERVO_KENNL_STROM może być inna, cytuję kolegę z forum E39.de

“Ich kann dir nur sagen, dass alle 3 Werte

beim 530d auf 06 gesetzt waren und

bei einem 535i sowie 540i waren sie auf 03 gesetzt.

Bei einem 528i waren alle auf 01 gesetzt.”.

PILOTY OD CENTRALNEGO ZAMKA TRZEBA ZAPROGRAMOWAĆ POD NOWY MODUŁ GM III
Postępujemy wg tej instrukcji viewtopic.php?t=7672

W przypadku kiedy posiadamy jeszcze rozsuwany dach, to także musimy go zaadoptować pod moduł trzymając na włączonym zapłonie wciśnięty przycisk tak jak byśmy chcieli go uchylić przez ok. 20 sek aż usłyszymy charakterystyczne kliknięcie.

9. Po tym zabiegu pozostaje nam jeszcze zakodowanie linii SA w kluczu ZCS pod kątem wyposażenia jakim jest opcja 0216 Servotronic. W tym celu najlepiej posłużyć się programem „BMW Order V0.4”
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... ?t=1509992

W programie wybieramy model auta, następnie wpisujemy klucz z linii SA (linię SA zczytujemy z programu NCS ) i klikamy „decode”. Następnie wybieramy interesującą nas opcję w naszym przypadku 0216 Servotronic i klikamy „encode”. Program pokaże nam zakodowaną linię SA. Zapisujemy ją w notatniku i wychodzimy z programu.

10. Teraz pozostało nam już tylko wprowadzenie nowej linii SA do klucza ZCS.
Ja posłużyłem się DISEM V57 w wersji z kodowaniem (hybryda v44) ponieważ jest prościej to zrobić niż programem NCS. Poza tym NCS potrafi się wykrzaczyć podczas aktualizacji klucza ZCS. W DIS’ie poszło mi to za pierwszy razem.


Jak to zrobić w DIS :

- wpierw zmieniamy profil z softing na fister i wyłączamy vm czyli „off”
- następnie wybieramy coding/programing
- natępnie opcje 3. ZCS/FA coding
- wybieramy moduł ZKE/GM III
- ...
- program w pewnym momencie poprosi nas o wpisanie nowej linii SA
Jak już wszystko poprawnie wprowadzimy pozwalamy mu zakodować klucz ZCS

Przepraszam za skrócony opis kodowania ale wszystkiego w momencie pisania tego poradnika nie pamiętam, ponieważ robiłem mój retrofit parę miesięcy temu ;)

I to by było wszystko. Mam nadzieję, że zainteresowanym tematem pomogłem i pójdzie wam gładko. A tym, którzy się zastanawiają czy warto się zabrać za retrofit w servotronic mówię WARTO !



Podziękowania dla kolegi „sebek2407” za pomoc techniczną.
ISTA P/D ICOM - diagnoza, kodowanie, programowanie
Kody FSC dla map z VIN
CHIP-TUNING z hamownią drogową
USUWANIE DPF
http://www.tc-performance.eu
Obrazek

falko

Posty: 116
Dołączył(a): 2008-04-06, 20:50
Lokalizacja: OSTROWY

Postprzez falko » 2012-08-28, 10:05

Witam,po czym poznac sevotronik?

Avatar użytkownika
M-ka

Posty: 737
Dołączył(a): 2010-05-30, 11:45
Lokalizacja: Wrocław

Moje BMW: e39 530dTA+ M-paq '02 topasblau-powered by GT2260V

Postprzez M-ka » 2012-08-28, 10:35

Po tym że w maglownicy tj. przekładni widać czujnik niedaleko łączenia z krzyżakiem kolumny kierowniczej, do którego dochodzi kostka z przewodami... opisując to łopatologicznie :D
ISTA P/D ICOM - diagnoza, kodowanie, programowanie
Kody FSC dla map z VIN
CHIP-TUNING z hamownią drogową
USUWANIE DPF
http://www.tc-performance.eu
Obrazek

falko

Posty: 116
Dołączył(a): 2008-04-06, 20:50
Lokalizacja: OSTROWY

Postprzez falko » 2012-08-28, 19:12

ok,dzieki w takim razie nie mam servotrnika.

Avatar użytkownika
KamillO

Posty: 3519
Dołączył(a): 2011-09-25, 12:48
Lokalizacja: Zgierz

http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=33&t=25221
http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=23&t=6 ... ead#unread

Postprzez KamillO » 2012-08-28, 19:25

M-ka, A mógłbyś opisać jakie wrażenia po zamontowaniu servotronica?
U mnie np przeszkadza mi dość słabe wspomaganie na biegu jałowym i jest to dość uciążliwe np. przy parkowaniu, czy z servotroniciem można śmiał kręcić kierownicą jednym palcem na postoju?

Ciekawy tutek, szczególnie dla posiadaczy V8 bo u nas nie ma drogiej maglownicy tylko przekładnia i przekładnia z servotroniciem na allegro kosztuje w okolicach 200zł, moduł między 100-200zł i w sumie małym kosztem można mieć fajny mod w autku.

Chyba dołączę ten mod do listy planowanych modyfikacji....tylko skąd ja na te wszystkie mody wezmę czas i pieniądze :rotfl:
Tam gdzie zaczyna się pasja, kończy się ekonomia.
zobacz moją 5er

Avatar użytkownika
podol

Imię: Lukasz
Posty: 4668
Dołączył(a): 2009-08-09, 11:38
Lokalizacja: Toruń

Moje BMW: e39---530d stahlblau
http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=33&t=11113

Postprzez podol » 2012-08-28, 20:17

KamillO napisał(a):czy z servotroniciem można śmiał kręcić kierownicą jednym palcem na postoju?
Znajomy ma taki gadżet w e38 i na parkingu wystarczy jeden palec :D
Obrazek
www.bmwklubtorun.pl

Avatar użytkownika
KamillO

Posty: 3519
Dołączył(a): 2011-09-25, 12:48
Lokalizacja: Zgierz

http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=33&t=25221
http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=23&t=6 ... ead#unread

Postprzez KamillO » 2012-08-28, 20:45

podol napisał(a):
KamillO napisał(a):czy z servotroniciem można śmiał kręcić kierownicą jednym palcem na postoju?
Znajomy ma taki gadżet w e38 i na parkingu wystarczy jeden palec :D

No to podoba mnie się to, tylko skąd ja kasę na to wszystko będę brał :P
Tam gdzie zaczyna się pasja, kończy się ekonomia.
zobacz moją 5er

Avatar użytkownika
h4cker

Posty: 882
Dołączył(a): 2012-06-25, 22:59

Postprzez h4cker » 2012-08-28, 21:07

No ja tego nie mogę powiedzieć o swoim, że da się jednym palcem kręcić na postoju... podczas dużych prędkości fajny bajer ale na parkingu nie ciekawie :mur: bynajmniej u mnie tak działa... :mur:

Avatar użytkownika
dray

Posty: 4584
Dołączył(a): 2007-11-24, 17:53
Lokalizacja: Polska

Postprzez dray » 2012-08-28, 22:23

h4cker, najwyraźniej Twój servotronic nie działa.

Tak się przyzwyczaiłem do tego bajeru że jak wsiadam do innego samochodu to mam wrażenie że wspomaganie padło :hyhy:

Avatar użytkownika
h4cker

Posty: 882
Dołączył(a): 2012-06-25, 22:59

Postprzez h4cker » 2012-08-28, 22:38

Podczas prędkości wyczuwam zmianę w kierowaniu ale na postoju porażka... ciekawe co u mnie jak zwykle padło... ;/

Avatar użytkownika
Silent_bb

Posty: 225
Dołączył(a): 2011-05-06, 12:05
Lokalizacja: k/Ostrołęki

Postprzez Silent_bb » 2012-08-29, 08:31

Ale faktycznie w e39 wspomaganie działa opornie w porównaniu z innymi autami.
Kierownica na postoju faktycznie chodzi dość dzieżko i niestety trzeba przyjąć to z dobrodziejstwem inwentarza.

U mnie działa na pewno, bo czuć podczas jazdy jak kierownica się "utwardza".
Denerwujące bardziej jest to, ze na postoju czasem jak gwałtownie zmieni się kierunek skręcania to dostaje chwilowej zadyszki i faktycznie aż ciężko przekręcić kierownicą, ale bardziej obstawiałbym tutaj pompę wspomagania niż sam mechanizm servotronika.
Obrazek
Zobacz galerie mojej e39 530 DA M-Pakiet

Avatar użytkownika
M-ka

Posty: 737
Dołączył(a): 2010-05-30, 11:45
Lokalizacja: Wrocław

Moje BMW: e39 530dTA+ M-paq '02 topasblau-powered by GT2260V

Postprzez M-ka » 2012-08-29, 09:22

Napiszę tak : miałem długi czas układ kierowniczy bez servotronic i była porażka, szczególnie w manewrowaniu z przyczepą na letnich gumach 235/45/17.
Od kiedy zrobiłem retrofit to zupełnie inaczej to wygląda.
Kierowanie stało się przyjemnością nawet z ową przyczepką.
U mnie jest tak, że kiera na postoje zawsze chodzi lekko więc jak coś nie halo to trzeba sprawdzić czy nie ma błędów w DSC/ASC (za układ odpowiada czujnik ABS w tylnym lewym kole) a w najgorszym przypadku zregenerować lub wymienić pompę bo może dawać za słabe ciśnienie. Także sam czujnik servotronic może nie domagać ale to można sprawdzić robiąć test INPA lub DIS'em
ISTA P/D ICOM - diagnoza, kodowanie, programowanie
Kody FSC dla map z VIN
CHIP-TUNING z hamownią drogową
USUWANIE DPF
http://www.tc-performance.eu
Obrazek

Avatar użytkownika
dray

Posty: 4584
Dołączył(a): 2007-11-24, 17:53
Lokalizacja: Polska

Postprzez dray » 2012-08-29, 09:30

M-ka opisał większość elementów które mogą wpływać na nieprawidłowe działanie servotronica. Dołożę jeszcze jeden z którym u mnie był problem - moduł komfortu GM.

Silent_bb napisał(a):Ale faktycznie w e39 wspomaganie działa opornie w porównaniu z innymi autami.
Kierownica na postoju faktycznie chodzi dość dzieżko i niestety trzeba przyjąć to z dobrodziejstwem inwentarza.

Jeśli masz servotronic i uważasz że kierownica na postoju chodzi ciężko to z pewnością nie działa on prawidłowo.

Proyer

Imię: Kamil
Posty: 247
Dołączył(a): 2011-11-07, 21:28
Moje BMW: E39 530d

Postprzez Proyer » 2012-08-29, 10:19

U mnie tez servotronic działa jak mu czapka stoi... podczas jazdy zawsze jest OK się utwardza układ kierowniczy ale podczas postoju raz jest słodko i kręci się bez problemu 1 palcem a czasami ciężko idzie a nawet bardzo ciężko z dziwnym dźwiękiem też nie mam pojęcia co to może być bo na INP'ie nie ma żadnych błędów :mur:

Avatar użytkownika
KamillO

Posty: 3519
Dołączył(a): 2011-09-25, 12:48
Lokalizacja: Zgierz

http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=33&t=25221
http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=23&t=6 ... ead#unread

Postprzez KamillO » 2012-08-29, 14:51

No i teraz mamy zagwozdkę, czy to wina waszych pomp od wspomagania czy to wina awarii systemu servotronic..... ciekawi mnie to nie powiem, bo chętnie wykonałbym ten mod, nawet chętniej niż wydech czy inne zaplanowane mody bo ten na prawdę może umilić mi życie, chociaż z tego co czytam to u mnie i tak jest nieźle bo bez problemu kręcę sobie kierownicą jedną ręką (mydełko Fa :D) i nie mam żadnych przerw we wspomaganiu.
Oponki też 235/45/17.

A co do samego servotronica to jest on awaryjny? tzn czy jest bardziej awaryjny niż zwykłe wspomaganie?
Tam gdzie zaczyna się pasja, kończy się ekonomia.
zobacz moją 5er

Następna strona

Powrót do strony głównej

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości