Strona główna forum
Pozostałe
Linki

Przepisy Bezpieczeństwa - Użytkowanie Opon

do stron internetowych o serii 5 jak i o BMW.
biały

Przepisy Bezpieczeństwa - Użytkowanie Opon

Postprzez biały » 2007-10-24, 17:39

Wklejam tekst ze strony firmy Michelin który znalazłem tu: Przepisy Bezpieczeństwa . Wpis na którą oś lepsze opony zaznaczyłem na czerwono.


«Przepisy bezpieczeństwa» Użytkowanie opon do samochodów Osobowych i Lekkich Pojazdów Dostawczych w Europie Grupa Michelin –Marzec2005

WSTĘP

Opony to jedyny element kontaktu pojazdu z drogą. Każdy powinien dbać o to, aby używane przez niego opony były jak najwyższej jakości i charakteryzowały się jak największą funkcjonalnością. Osiągnięcie tego celu ułatwi Państwu przestrzeganie zalecanych przez nas zasad bezpieczeństwa i użytkowania.
￿Zasady te powinny być przestrzegane, o ile lokalne uregulowania,takie jak np. przepisy prawne czy wymogi ustawowe, nie są przepisami nadrzędnymi.

MONTAŻ I DEMONTAŻ

Montaż, demontaż, pompowanie i wyważanie opon powinno być wykonywane z użyciem odpowiednio dostosowanego oprzyrządowania i przez wykwalifikowanych specjalistów, którzy zadbają przede wszystkim:
￿o przestrzeganie wymogów konstrukcyjnych i prawnych przy wyborze opon, takich jak: rodzaj, rozmiar, indeks prędkości, współczynnik obciążenia, kategoria Osobowe lub Dostawcze
￿o przeprowadzenie wstępnej kontroli wyglądu zewnętrznego oraz wnętrza opony przez montażystę.
￿o przestrzeganie procedur montażu, demontażu, wyważania i pompowania opon, a także o systematyczną wymianę wentyli.
￿o uwzględnienie instrukcji montażu, znajdującej się na ścianie bocznej opony (kierunek obrotu lub kierunek montażu)
￿o przestrzeganie ciśnienia użytkowania zalecanego przez producenta pojazdu, producenta opon lub profesjonalisty w zakresie opon.
￿o wzięcie pod uwagę szczególnych właściwości niektórych opon(opony nisko profilowe,opony niskociśnieniowe,opony samo naprawiające się …)
￿Po montażu koła na pojeździe, podczas dokręcania kluczem dynamometrycznym zaleca się stosowanie optymalnego momentu dokręcania określonego przez producenta pojazdu.

TRANSPORT I PRZECHOWYWANIE OPON

Opony powinny być przechowywane:
￿w pomieszczeniu przewiewnym, suchym i o umiarkowanej temperaturze, chronione przed bezpośrednim działaniem promieni słonecznych oraz wilgoci.
￿z dala od wszelkich substancji chemicznych, rozpuszczalników oraz innych produktów węglowodorowych, które mogłyby zmienić strukturę gumy.
￿z dala od przedmiotów, które mogłyby przebić oponę(ostro zakończone elementy metalowe, drewniane itp.).
￿Nie należy składować opon w stosach przez dłuższy czas, chyba że są one zamontowane na koła i napompowane. Unikać przygniatania opon przez inne przedmioty.
￿Przechowywać z dala od otwartego ognia lub rozżarzonych elementów, przedmiotów powodujących iskrzenie czy wyładowania elektryczne (prostowniki).
￿Podczas przenoszenia opon zaleca się stosowanie rękawic ochronnych.

UŻYTKOWANIE OPON

￿Wybrane opony muszą być zgodne z oryginalnym wyposażeniem pojazdu, określonym przez jego producenta lub instytucję urzędową. Każda inna konfiguracja musi być zatwierdzona przez podmiot zajmujący się zawodowo sprzedażą opon. Zaproponuje on rozwiązanie najlepiej dostosowane do sposobu użytkowania, zgodne z obowiązującymi przepisami.
￿Zakupiona używana opona musi zostać sprawdzona przed montażem przez podmiot zajmujący się zawodowo oponami.
￿Na kołach jednej osi zaleca się używanie opon o takiej samej konstrukcji oraz rzeźbie bieżnika.
￿W przypadku wymiany dwóch opon zalecane jest założenie nowych lub mniej zużytych opon na oś tylną.
￿Podczas montażu opon zimowych zaleca się wyposażenie pojazdu w cztery takie opony, zwłaszcza jeżeli chodzi o opony z kolcami (dotyczy krajów skandynawskich).
￿Nie używać opony przy niewłaściwym ciśnieniu, prędkości wyższej niż dopuszczalna i obciążeniu przekraczającym dopuszczalne.
￿Tymczasowe koło zapasowe nie może być używane w sposób ciągły.

KONTROLA I UTRZYMANIE

￿Należy raz w miesiącu kontrolować ciśnienia w oponach(w tym również w kole zapasowym) i wyrównanie ciśnienia, jeśli nie jest ono zgodne z zalecanym ciśnieniem użytkowania.Ciśnienie w oponach powinno być sprawdzane na zimnej oponie (po upłynięciu co najmniej 2 godzin od ostatniej jazdy, chyba że przejechano mniej niż 3 km przy małej prędkości) lub przy gorącej oponie, z tym że w takim przypadku należy dodać0,3 bara do zalecanego ciśnienia.
￿Pompowanie azotem nie zwalnia z obowiązku częstego sprawdzania ciśnienia w oponach.
￿W przypadku niepokojącej utraty ciśnienia należy sprawdzić stan zewnętrzny i wewnętrzny opony, jak również stan obręczy i wentyla.
￿Należy na bieżąco kontrolować zużycie opon (wymiana na nową, jeśli zużycie osiągnęło dopuszczalny poziom), a w przypadku wystąpienia nietypowego zużycia lub różnicy w zużyciu opon na tej samej osi skonsultować się z podmiotem zawodowo zajmującym się oponami.
￿Wszelkie przebicia, nacięcia, widoczna deformacja powinny zostać szczegółowo zbadane przez specjalistę zajmującego się zawodowo oponami. Nie używać uszkodzonych opon lub opon, które były użytkowane bez ciśnienia, bez konsultacji ze specjalistą.
￿W przypadku opon umożliwiających w pewnych warunkach jazdę bez ciśnienia należy bezwzględnie przestrzegać zaleceń dotyczących ich użytkowania podanych przez producenta opon.
￿Jakiekolwiek niepokojące zjawiska, takie jak wibracja, hałas, ściąganie na boki powinny zostać niezwłocznie sprawdzone przez użytkownika oraz przez specjalistę zawodowo zajmującego się oponami.
￿Wszelkie naprawy muszą być wykonywane przez specjalistę zajmującego się zawodowo oponami.
￿Jeśli opona nosi wyraźne oznaki starzenia lub zmęczenia(np. pęknięcia), musi zostać zbadana przez specjalistę, nawet jeśli jest mało używana lub nie była dotąd używana(na przykład opona koła zapasowego, przyczepy kempingowej, samochodu kempingowego, przyczepy).

Avatar użytkownika
BODZIOTG77

Posty: 6532
Dołączył(a): 2007-08-17, 22:19
Lokalizacja: śląsk

Postprzez BODZIOTG77 » 2007-10-24, 19:11

to się dowiedzialem :) dziekuje BIALY
Obrazek

Avatar użytkownika
sybir

Posty: 3548
Dołączył(a): 2007-08-18, 10:17
Lokalizacja: ze wsi

Moje BMW: 320iA 330xi MCC 450

Postprzez sybir » 2007-10-24, 21:47


Avatar użytkownika
rexman

Imię: Marek
Posty: 1207
Dołączył(a): 2007-08-20, 22:38
Lokalizacja: IRL

Moje BMW: BMW 120d 05' black saphire metallic oraz
BMW E31 840CI 99' aegean blue metallic
http://www.bmw5er.pl/viewtopic.php?f=23&t=34010
http://www.bmw5er.pl/viewtopic.php?f=23&t=35838

Postprzez rexman » 2007-10-28, 20:20

sybir napisał(a):http://www.auto-online.pl/serwis/poradnik/opony/opony.htm
http://www.profi-opony.com.pl/poradnik-2/
sie ma

Pomimo tak pouczającej lektury,nie zawsze pokrywa się to w życiu.Okazuje się,że jeżdżąc moją beemką na ciśnieniu podanym na tabeli zamieszczonej na słupku,zaczął mi się wycierać bieżnik na środku.Czyli ciśnienie było za wysokie a jezdżę niemal zawsze"na pusto".Obecnie jeżdżę na mniejszym ciśnieniu i co jakis czas obserwuję zużycie bieżnika.Ostatnio na dworze zrobiło się chłodniej i ciśnienie trochę "spadło"w oponach i musiałem uzupełnić.Teraz pytanie;Osobiście wydaje mi się(a nawet spotkałem podobnie myślących),że skoro silnik dieslowski jest bardzo ciężki,więc cisnienie w oponach z przodu powinno byc nieco wyzsze niż z tyłu a przynajmniej takie samo.Co Wy na to? :?

Avatar użytkownika
sybir

Posty: 3548
Dołączył(a): 2007-08-18, 10:17
Lokalizacja: ze wsi

Moje BMW: 320iA 330xi MCC 450

Postprzez sybir » 2007-10-30, 16:39

Ciśnienie powinieneś mieć na naklejce na słupku
po otawarciu drzwi.
Btw, ciśnienie mierzy się na "zimnych" oponach.
Silnik dieslowski bardzo ciężki? Twój jest nawet 4kg lżejszy od M50.
sie ma


Powrót do strony głównej

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość