Strona główna forum
Forum
Mechanika

[e39 M54b22] Odma powraca, nagłe wyrzucenie oleju z silnika

Sprawy dotyczące tylko BMW serii 5-czyli wszystko o problemach z silnikiem, skrzynią, zawieszeniem itp. oraz pytania dotyczące płynów, olejów itp.
Avatar użytkownika
maroFX

Imię: Marek
Posty: 57
Dołączył(a): 2015-04-27, 00:59
Lokalizacja: Szczecin

Moje BMW: e39 520i Touring M54b22

[e39 M54b22] Odma powraca, nagłe wyrzucenie oleju z silnika

Postprzez maroFX » 2017-01-11, 19:50

Jadę dzisiaj do pracy i blisko celu czuje smród, Myśle ze coś zassałem z auta przede mną. ale to mi sie dymi spod maski :o Szybki parking,zaglądam i olej wywaliło chyba przez uszczelkę pokrywy prosto na nadkole i kolektor. Po odkreceniu najpierw korka było wyraźne nadcisnienie. Czyli brak ujścia gazów z silnika.
I teraz sprawa taka ze jechałem przedwczoraj trase 1000km i w nocy były bardzo duże mrozy (-10 -13) i sporo wilgoci w powietrzu. Po trasie zagladałem pod maske i było ładnie i sucho. Przez pierwsze 200km nie mogłem dogrzać silnika mimo jazdy po górach i wioskach z pełnym załadunkiem i musiałem redukować ogrzewanie bo od razu wskazówka szła w dół (biedni pasażerowie). Po trasie pod korkiem oleju nadal mam żółty nalot! Wczesniej też był i myślałem ze po trasie zniknie. Termostat ?? :suchy: Płynu z chłodnicy nie ubywa. Ale powiedzcie mi dlaczego w takim razie nigdy wczesniej zimą nie czułem żeby płyn szedł przez chłodnice i dolny waż ? Są zimne nawet jak uda mi się dogrzać silnik i wskazówka dojdzie w pionie. Czy upływ gorącej cieczy jest tak mały ze nie zauwazalny? Latem nie sprawdzałem bo zawsze wskazówe miałem w pion idealnie. Dopiero zimą sie zainteresowałem przy okazji tematu separatora oleju i dziwnie długiego nagrzewania silnika. Chyba nadeszła kuliminacja i syf który zbierał mi sie od dłuższego czasu w silniku teraz cały przeniósł sie do odmy i ją zatkał.
Po 4h postoju zdjąłem rurke z pokrywy zaworów, wyczyściłem z syfu i dmuchnałem mocno,Przez chwile był kompletny brak przejścia i nagle sie odetkał. Czyli miałam zakorkowane ujście do miski. Teraz słychać jak bulgocze. Ale pytanie: dlaczego byłem w stanie zrobić to płucami a silnik nie dał rady i wywalił olej uszczelką ? Czy to kwestia , ze korek olejowy zdażył rozmarznąć jak auto chwile postało ? Powinienem teraz bezpiecznie dojechac do domu,ale czyszczenie odmy zrobię. Gdzie dostanę ten zimowy separator i zmodyfikowaną rurkę bagnetu ?

Avatar użytkownika
Sebek131

Posty: 746
Dołączył(a): 2010-01-22, 16:18
Lokalizacja: Siedlce

Moje BMW: E39 528i 99

Re: [e39 M54b22] Odma powraca, nagłe wyrzucenie oleju z sil

Postprzez Sebek131 » 2017-01-11, 20:43

Jesli silnik nie trzyma temp to termostat do wymiany. Ja leciałem obwodnica przy -15 i wskazówka trzymała jak wryta. Ogrzewanie też dobrze rozkręcone.. Wskazówka ma pion już od 75C zobacz w testach jaka temp masz na postoju. Termostat otwiera się przy 97C ale przy uwalonym termostacie pewnie otwarcia się nie doczekałeś , wskazówka mogła być w pionie .... a płyn miał z 80C..

Leon_

Posty: 458
Dołączył(a): 2013-02-28, 20:31
Moje BMW: E39 520iAT

Re: [e39 M54b22] Odma powraca, nagłe wyrzucenie oleju z sil

Postprzez Leon_ » 2017-01-11, 21:22

Silnik jest nie dogrzany do odpowiedniej temperatury, która umożliwia odparowanie mazi olojowo/wodnej tworzącej się w odmie.
Odma zamarzła, wywaliło olej i po ptokach.
Termostat do wymiany.
Przy sprawnym termostacie temperatura momentalnie leci na wartości optymalne nawet przy -20 st.C, ogrzewanie szybciutko zaczyna działać i nie ma mowy o spadaniu temperatury podczas jazdy czy postoju.
Pamiętaj, że termostat w twoim silniku, oprócz działania standardowego, posiada funkcję otwierania i przymykania sterowaną elektronicznie poprzez grzałkę.
Komputer steruje uchyleniem termostatu aby uzyskać optymalną temperaturę podczas agresywnej jazdy i podczas spokojnej jazdy.
Przy spokojnej jeździe podnosi temperaturę silnika aby uzyskać lepsze parametry spalania mieszanki a podczas gdy ostro lecimy autostradą lub ciągle wyprzedzamy z gazem w podłodze, tootwiera na max obieg aby zapewnić najlepsze chłodzenie.
W skopanym termostacie żadna z tych funkcji nie działa.
Skutek - podwyższone zużycie paliwa, niedogrzany silnik, problemy z ogrzewaniem i zamarzanie odmy :P

A co do dolnego węża chłodnicy, to on w tych warunkach pogodowych jakie mamy obecnie, najczęściej będzie zimny lub co najwyżej letni.
Przecież chłodnica ma właśnie chłodzić płyn, a w naszych samochodach jest ona bardzo wydajna i dodatkowo non stop chłodzona wentylatorem.
Termostat w czasie mrozów i tak nie będzie na max otwarty.

Przy wymianie termostatu warto też pokusić się o sprawdzenie poprawności wunkcjonowania dodatkowej pompki elektrycznej w układzie chłodzenia.

Avatar użytkownika
maroFX

Imię: Marek
Posty: 57
Dołączył(a): 2015-04-27, 00:59
Lokalizacja: Szczecin

Moje BMW: e39 520i Touring M54b22

Re: [e39 M54b22] Odma powraca, nagłe wyrzucenie oleju z sil

Postprzez maroFX » 2017-01-12, 00:08

Leon, a zapytam dla pewnosci. Dolny wąż jest wlotowy czy wylotowy z silnika ? Górny mam zawsze ciepły,ale to nie jest ten który ma po drodze termostat. Przecież termostat powinien być własnie na wężu wylotowym, a ten idzie do dołu chłodnicy w e39 i jest zawsze zimny. Tak jakby sie nigdy nie otwierał a mam objawy ciagłegootwarcia. Nie rozumiem więc działania systemu bo wychodzi ze termostat mierzy wodę wracającą z chłodnicy.. ?

Obrazek

liwos

Imię: Rafał
Posty: 91
Dołączył(a): 2014-04-07, 21:17
Ostrzeżenia: 1

Moje BMW: e39 M52B20TU

Re: [e39 M54b22] Odma powraca, nagłe wyrzucenie oleju z sil

Postprzez liwos » 2017-01-13, 20:50

To jest termostat dwu obiegowy.otwierając sie zamyka jeden obieg i otwiera drugi.nawet w lato przy sprawnym układzie(czytaj wszystko nowe) dolny wąż jest zimny.Jeżeli cały układ jest na 100% zrobiony to wbrew pozorom jest bardzo wydajny bo termostat przy normalnej jezdzie co chwila sie zamyka i trzyma 96 a nie tak jak np VW termostat open na 84-87 a dogrzewa się na 90-92 bo chłodnica na tyle go schładza.
Kiedy szukałem pewnego problemu to jeździłem przez tydzień bez wiskozy(temp na zewnątrz ok.15st) i różnicy w nagrzewaniu i utrzymaniu temperatury nie było,dopiero przy ostrzejszej jeździe auto sie dogrzało i włączył sie wentylator elektryczny,wiec sam w sobie układ wydajność ma konkretną dlatego w zime przy sprawnym układzie nadal nie chce trzymać pionu na krótkim dystansie.

Avatar użytkownika
maroFX

Imię: Marek
Posty: 57
Dołączył(a): 2015-04-27, 00:59
Lokalizacja: Szczecin

Moje BMW: e39 520i Touring M54b22

Re: [e39 M54b22] Odma powraca, nagłe wyrzucenie oleju z sil

Postprzez maroFX » 2017-01-14, 01:03

Ok, rozumiem, że po paru kilometrach jazdy spokojnej silnik sie nie nagrzeje, ale chyba nie jest normalne, że mi na górskiej trasie, gdzie sporo zjazdów podjazdów serpentyn, przez 100km wskaźnik pokazywał to:
Obrazek
Fakt, że było -10 stopni wiec zimno. Nadmuch miałem na 10% mocy i 22st., żeby nie spadała temperatura. Problem dalszy taki, że silnik mi się nie oczyścił z wody i syfu po 900km trasy i teraz ten syf zebrał mi sie i zamarzł w odmie i wywaliło uszczelkę pokrywy.

Moj kolega mówi, ze miał e39 528 i jemu pion łapało spokojnie już po 2 km jazdy i trzymało beton.
Kupiłem już termostat Behra, ale szkoda jakby sie okazało że niepotrzebnie.. :|

Avatar użytkownika
Matt_GT

Imię: Mateusz
Posty: 728
Dołączył(a): 2011-05-23, 10:54
Lokalizacja: Wysokie Mazowieckie

Moje BMW: E39 520i M52B20
http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=33&t=59407

Re: [e39 M54b22] Odma powraca, nagłe wyrzucenie oleju z sil

Postprzez Matt_GT » 2017-01-14, 09:48

Wiem, że to nie m54 ale u mnie w m52 wskazówka jak na zdjęciu powyżej jest po 1 kilometrze zrobionym w mieście. Przy dużych mrozach złapało pion po 3.5km. Bez dużych mrozów pion jest po 2-2.5km. Termostat Wahler 92 stopnie, nowa pompa wody Meyle włożona w lato.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Obrazek

Avatar użytkownika
maroFX

Imię: Marek
Posty: 57
Dołączył(a): 2015-04-27, 00:59
Lokalizacja: Szczecin

Moje BMW: e39 520i Touring M54b22

Re: [e39 M54b22] Odma powraca, nagłe wyrzucenie oleju z sil

Postprzez maroFX » 2017-01-14, 10:11

Dzieki za potwierdzenie. To wszystko juz chyba jasne. Tylko nie wiem gdzie znalazles termostat na 92st :D . Teraz wszedzie 97 i taki wzialem.

Gandziarz88

Imię: Marcin
Posty: 49
Dołączył(a): 2013-02-15, 19:48
Lokalizacja: Sosnowiec

Moje BMW: E39 M54B30

Re: [e39 M54b22] Odma powraca, nagłe wyrzucenie oleju z sil

Postprzez Gandziarz88 » 2017-01-14, 11:44

Ma silnik M52 stąd 92 stopnie ;)

Avatar użytkownika
Falconn

Imię: Marcin
Posty: 154
Dołączył(a): 2016-04-17, 20:26
Lokalizacja: Żywiec

Ostrzeżenia: 1

Moje BMW: E39 523
http://bmw5er.pl/viewtopic.php?f=33&t=68744

Re: [e39 M54b22] Odma powraca, nagłe wyrzucenie oleju z sil

Postprzez Falconn » 2017-01-16, 22:17

Podłącze sie pod temat odmy.,z tym że silnik m52b25 TU. Od jakiegoś czasu walczę z falującymi wolnymi i gaśnięciem silnika, szarpaniem z dolnych obrotów przy minusowych temperaturach (ostatnio było +4.5 i silnik chodził prawie, że idealnie, czasem delikatne przyfalowanie ale praktycznie nie odczuwalne). Na komputerze miałem błąd sondy, który już dziś ogarnąłem lecz problemy z wolnymi obrotami nie ustały. Byłem więc u miejscowego speca od BMW, który bez zbędnego przyglądania się silnikowi jednoznacznie stwierdził : ODMA.
Kilka miesięcy temu wymieniałem jeden przewód właśnie z odmy ponieważ się podłamał z jakiegoś powodu, na dziś dzień jest on w nienaruszonym stanie. Ostatnio na temperaturze -25 autko BARDZO kopciło. Poniżej podrzucam filmik jak silnik pracuje po odkręcaniu korka wlewu oleju oraz wyciąganiu bagnetu

phpBB [video]


Czy wam również wygląda to na odme? ;)


Powrót do strony głównej

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Bing [Bot], Google [Bot] i 5 gości